Inhoud
In het algemeen betekent digitalisering dat analoge processen met behulp van computertechnologie worden geautomatiseerd en dus efficiënter worden gemaakt. Tot nu toe maakt dit onderwerp bij het midden- en kleinbedrijf nog niet zo veel enthousiasme los. Vooral voor bedrijven in de bouw- of ambachtelijke sector, waar fysiek werk wordt verricht, ontbreekt het vaak aan tijd, financiële middelen en knowhow om naast de uitdagende kernactiviteiten ook met nieuwe digitale technologieën te beginnen. Dit is begrijpelijk, maar op de lange termijn is digitalisering ook in de bouwsector niet meer tegen te houden. Ontdek wat dit betekent voor uw bedrijf en hoe u kunt profiteren van innovatie op dit gebied.
Welke gevolgen en voordelen heeft digitalisering in de bouw?
Het gaat bij digitalisering in de bouwsector niet om het verdringen of vervangen van beproefde werkprocessen en traditionele technieken. Het voornaamste doel is veeleer om administratieve werkzaamheden te vereenvoudigen en zo het bedrijf te stroomlijnen. Doordat u minder tijd en inspanning kwijt bent aan administratieve taken, kunt u zich des te beter concentreren op uw kernactiviteiten. Daarnaast komt uw bedrijf op deze manier op de buitenwereld over als een hedendaagse, innovatieve en succesvolle speler.
Een kleine greep uit de mogelijke toepassingen
- Digitalisering van administratieve processen zoals facturering, HR of voorraadbeheer.
- Computergestuurde productie van gestandaardiseerde opdrachten
- Klantenwerving via website en social media
- Digitale samenwerking met leveranciers, bijv. voor geautomatiseerde nabestelling van grondstoffen of reserveonderdelen
Kansen en uitdagingen voor mkb-bedrijven
Met name grote industriële bedrijven zijn al ver gevorderd in het gebruik van digitale technologieën en zetten de volgende stap met industry 4.0 en de smart factory. Maar ook de bouwsector is bezig met een digitale inhaalslag. Steeds meer Belgische bedrijven focussen zich op digitalisering en dus steeds meer projecten zien het daglicht. Zeven Belgische bouwgiganten staan achter de start-up Conneqtr, een bedrijf dat 100% voor ‘zero paper’ gaat op de bouwwerf. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de Belgische bedrijven volop achter de digitalisering van bedrijven staat, terwijl 10% nog moet overtuigd worden. Zij vragen zich vooral af waarom ze dit concept meer zouden moeten gebruiken als alles tot nu toe heel goed loopt in hun bedrijf. Maar er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering, en de mogelijkheid tot efficiënter werken.
- 45% zegt klaar te zijn voor de digitale revolutie in de bouwsector
- 68% vindt dat de huidige cultuur in de bouwsector moet veranderen om de mogelijkheden van digitalisering volledig te kunnen benutten
- 30% geeft toe dat digitalisering lastig kan zijn voor het bedrijf vanwege het gebrek aan standaarden.
Hoe kunnen bedrijven profiteren van de nieuwe mogelijkheden, en waar liggen de risico’s?
Voordelen | Nadelen |
---|---|
• Tijdsbesparing bij administratieve processen | • Hoge investeringskosten |
• Klantenwerving wordt makkelijker | • Buitenproportioneel grote, niet op mkb toepaste software en applicaties |
• Snelle communicatie met medewerkers, klanten en zakenpartners | • Geen goed overzicht over de juiste digitale oplossingen |
• Verbeterde concurrentiepositie door vernieuwd serviceaanbod | • Hoge eisen op het gebied van gegevensbeveiliging |
• Automatisch monitoren en updaten van machines | • ‘Koudwatervrees’ door gebrekkige digitale vaardigheden van medewerkers |
• Computergestuurde kwaliteitscontroles | • Langzame internetverbinding voor bedrijven op het platteland |
Voorwaarden in het bedrijf
Vooral in kleine en middelgrote bouwbedrijven zijn de werknemers rechtstreeks verantwoordelijk voor het succes van de onderneming. Het slagen van een digitale revolutie in het bedrijf hangt dus af van hun vaardigheden, inzet en houding. Daarom moeten werkgevers ervoor zorgen dat het implementeren, gebruiken en updaten van de nieuwe digitale technologieën haalbaar is voor hun personeel. Er moet een balans worden gevonden tussen enerzijds de eisen die de nieuwe technologie stelt aan de medewerker, en anderzijds de behoeftes van de medewerker zelf. Probeer uw medewerkers geleidelijk kennis te laten maken met de nieuwe digitale tools in uw bedrijf: u behaalt alleen de gewenste resultaten als zij bereid zijn om nieuwe dingen te leren en toe te passen. Bovendien moet u de benodigde arbeidsmiddelen, software en scholing ter beschikking stellen.
Welke concrete voorbeelden zijn er voor de digitalisering in de bouw?
Afhankelijk van het bedrijf en de branche waarin u werkzaam bent, zijn er verschillende digitale tools waarmee u uw bedrijf efficiënter, veiliger of productiever kunt maken.
- Digitaal bestandsmanagement: met Bluetooth uitgeruste gereedschappen en machines rapporteren aan een app waar ze zich bevinden en geven informatie over hun conditie, onderhoudsintervallen en komende keuringen.
- Bijhouden van werktijden buiten het bedrijf: handgeschreven timesheets kunnen worden vervangen door een app waarmee de werktijden worden geregistreerd. Op die manier worden de werktijden per project of klant keurig bijgehouden en kunnen deze rechtstreeks voor de facturering worden gebruikt.
- Opleverlijst: pen en papier behoren tot het verleden. U kunt een digitale opleverlijst gemakkelijk aanpassen. Daarnaast laat uw bedrijf een hedendaagse indruk achter bij de klant en u bespaart op materiaalkosten voor papier, printer en opslag.
- Voorraadbeheer: een belangrijk onderwerp binnen digitalisering in de bouw is voorraadbeheer. Uw voorraden kunnen automatisch worden gecontroleerd door een trackingsysteem dat de status van goederen in real time doorstuurt aan de desbetreffende software. Op die manier hebt u altijd een overzicht van welke artikelen zich op welke plaats bevinden en in welke hoeveelheid
Veelgestelde vragen over digitalisering in de bouw
Zaken waar we voorheen nog pen en papier voor gebruikten, kunnen tegenwoordig worden gedaan met behulp van digitale hulpmiddelen en computergestuurde apparaten. Zo kunnen werkprocessen worden vereenvoudigd, geoptimaliseerd en efficiënter worden gemaakt. De digitale hulpmiddelen die worden gebruikt, zijn bedoeld om de expertise van mensen te ondersteunen en aan te vullen, niet om deze te vervangen.
Door de optimalisering van werkprocessen worden tijd en kosten bespaard, en kunnen uw werknemers effectiever werken. Bovendien blijft uw bedrijf up-to-date, zodat u een professionele en innovatieve indruk achterlaat bij klanten en zakenpartners.
De deskundigheid van de individuele werknemer is en blijft van enorm belang. Ambachtelijke en technische kennis is een fundamentele voorwaarde voor digitalisering in de bouw: alleen als vakmanschap voorhanden is, kan het worden aangevuld met toekomstgerichte technologieën. Werknemers moeten daarnaast bereid zijn om nieuwe dingen te leren, en de werkgever moet zorgen voor de nodige software, hardware en scholing.
Bron afbeelding:
© gettyimages.de – Svetikd, Danchooalex, Stockfor