Inhoud
Als professional heeft u waarschijnlijk een gereedschapskist die dermate vol zit, dat u van sommige beitels en schroevendraaiers niet eens meer weet dat u ze heeft. Om het overzicht te behouden – of terug te krijgen – is het belangrijk om uw gereedschap duidelijk te sorteren en in te delen. Daarbij bestaat geen algemeen systeem voor het opbergen van gereedschap. Dit hangt vanzelfsprekend af van het gereedschap dat u meestal gebruikt en de ruimte die u tot uw beschikking heeft.
Stap 1: inventariseren gereedschap
Bij het ordelijk inrichten van een werkplaats heeft u baat bij een inventarisatie, zodat u precies weet waarvoor u ruimte nodig heeft. Begin in de eerste plaats bij het indelen van gereedschap in verschillende klassen, bijvoorbeeld naar toepassing.
Besluit welk gereedschap het best in een lade kan worden opgeborgen en voor welk gereedschap ophangen een betere optie is. De volgende punten zijn belangrijk bij uw beslissing:
- Diefstalgevaar: hoeveel stukken gereedschap zijn diefstalgevoelig en moeten vergrendeld worden opgeborgen?
- Bescherming: welk gereedschap is gevoelig voor stof, vocht of andere factoren en moet afgesloten worden opgeslagen?
- Opbergmethode: kunt u het gereedschap in een lade opbergen of beter ophangen?
- Frequentie van gebruik: is er gespecialiseerd gereedschap dat u zeer zelden gebruikt en beter elders kan worden opgeborgen?
Stap 2: opbergruimte kiezen
Vervolgens is het belangrijk dat u duidelijk voor ogen heeft in welke ruimte u uw gereedschap wilt opbergen en wat voor mogelijkheden deze ruimte biedt. Beschikt de werkruimte bijvoorbeeld over een muur waar u gereedschap kunt ophangen aan een gereedschapsbord? Is er daarnaast plaats voor bijvoorbeeld een gereedschapskast? Ophangsystemen en kasten zijn natuurlijk niet mobiel. Wanneer u uw gereedschap (of een deel daarvan) in een gereedschapswagen opslaat, heeft u zelfs in een zeer ruime werkplaats of magazijn altijd het noodzakelijke gereedschap bij de hand.
Stap 3: indelen opbergmeubilair
Heeft u voor een gereedschapsbord gekozen? De eerste stap is het bord plat neerleggen op bijvoorbeeld de vloer en het gereedschap over het oppervlak van het bord verdelen. Vervolgens kunt u het gereedschap het best markeren met een stift, zodat de omlijnde vormen duidelijk maken waar u bijvoorbeeld de steeksleutel of nijptang weer terug moet hangen. Vergeet hierbij niet te markeren waar de spijkers of schroeven horen. Dit systeem om gereedschap op te hangen is zeer populair, omdat altijd direct zichtbaar is waar alles hoort. Daarmee bespaart u veel tijd.
Bij het inruimen van een gereedschapskast is het belangrijk dat u voor de aanschaf de kast selecteert op het aantal laden en planken. U vindt bij Jungheinrich PROFISHOP een breed assortiment gereedschapskasten in nagenoeg elk formaat en met alle mogelijke indelingen. Gelukkig heeft u bij stap 1 een inventarisatie opgesteld, dus weet u precies hoeveel ruimte u nodig heeft om al uw gereedschap op te kunnen bergen.
Stap 4: basissets voor onderweg
Nu u uw werkruimte heeft ingericht, is het nog altijd zo dat sommige klussen elders moeten worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan opdrachten bij klanten thuis of ergens anders op uw terrein. Daarom raden wij u aan om een basisset in een gereedschapskist op te bergen, die u overal mee naar toe kunt nemen. Zo bent u altijd klaar voor elke klus.
Bron afbeelding:
© gettyimages.de – AleksandarGeorgiev