Inhoud
Van bedrijven worden steeds meer verlangd dat ze op maatschappelijk verantwoorde wijze te werk gaan. Dat geldt voor de ambachtelijke, logistieke en bouwsector, en voor de industriële productie van goederen. Niet alleen klanten, maar ook werknemers en sollicitanten hechten steeds meer waarde aan bedrijven waar duurzaamheid een vast onderdeel is van de bedrijfscultuur. Daarom is het vandaag de dag voor elk bedrijf belangrijk om een duurzaamheidsconcept te ontwikkelen en te integreren. In deze tekst leest u, hoe u een milieuvriendelijk productieproces kunt combineren met een commercieel succesvolle bedrijfsvoering.
Waarom is duurzaam ondernemen belangrijk?
Vandaag de dag hechten met name jongere generaties veel belang aan de bescherming van het milieu en het spaarzaam gebruik van grondstoffen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is daarom niet alleen van belang voor de maatschappij zelf, maar ook essentieel om jong talent aan te trekken in het kader van employer branding.
Bovendien gaan veel klanten het liefst in zee met bedrijven die duurzaam produceren en een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk hebben. Met name in energie-intensieve sectoren, zoals de productie van goederen en logistiek, zijn milieuvriendelijke strategieën daarom erg populair: deze vallen niet alleen in goede aarde bij klanten en werknemers, maar stellen bedrijven ook in staat de kosten laag te houden.
Duurzaamheidsmaatregelen voor productie en logistiek
Er zijn verschillende manieren om productieprocessen duurzamer te maken. De meest eenvoudige maatregelen zijn milieuvriendelijke stroomvoorziening en verwarming. Daarnaast kunt u denken aan het gebruik van machines en apparatuur met een efficiënt energiegebruik. Maar ook de productie zelf, opslag en vervoer kunnen worden geoptimaliseerd in het kader van duurzaamheid:
- Probeer het gebruik van fossiele brandstoffen te reduceren en in plaats daarvan duurzame energiebronnen te kiezen. U kunt overstappen op groene stroom, of zelf stroom opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen.
- Gebruik indien mogelijk hernieuwbare of recycleerbare grondstoffen – idealiter van regionale oorsprong. Let altijd op de gehele milieubalans: neem bijvoorbeeld het geval van katoen, dat vanwege het hoge waterverbruik in de productie minder duurzaam is dan het lijkt, en wellicht kan worden vervangen door een duurzamere kunststof.
- Voorkom onnodig verpakkingsafval door zo veel mogelijk te kiezen voor duurzame, biologisch afbreekbare en ruimtebesparende verpakkingsmaterialen. Er zijn tegenwoordig goede alternatieven voor plastic op de markt – bijvoorbeeld bamboe of stro.
- Zet in op ruimtebesparende, efficiënte opslag. Kies slimme opbergsystemen waarmee u de beschikbare ruimte in het magazijn optimaal kunt benutten. Daarnaast dient u indien mogelijk de meest energievriendelijke technologie voor transportbanden te kiezen.
- Werk samen met serviceaanbieders, producenten en leveranciers die eveneens duurzaam te werk gaan.
- U kunt het externe transport van goederen optimaliseren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van elektrisch aangedreven voertuigen. Daarnaast zijn er trainingen in zuinig rijden beschikbaar voor chauffeurs. Zorg ervoor dat uw voertuigen op efficiënte wijze worden belast.
- Let er bij het ontwikkelen van nieuwe producten van begin af aan op, dat het productieproces duurzaam en milieuvriendelijk is.
Dit betekent echter niet dat u uw hele productie, bedrijfsstructuur en bevoorrading van vandaag op morgen moet veranderen. Elke afzonderlijke stap verbetert de klimaatbalans van uw bedrijf. Denk niettemin aan het grote geheel: zorg er bijvoorbeeld voor dat ook uw reclamemateriaal op klimaatvriendelijke manier wordt geproduceerd. Wees daarnaast eerlijk over de duurzaamheidsstatus van uw producten. Op die manier zijn uw inspanningen ook naar buiten toe consistent.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid op de alledaagse werkvloer
Het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) heeft niet alleen betrekking op het ontzien van het milieu in uw productie en toeleveringsketen. Een ander belangrijk punt is het gebruik van duurzaam geproduceerde werkbenodigdheden, apparatuur en werkkleding.
Ook een milieuvriendelijke bedrijfsfilosofie kan een belangrijke bijdrage leveren aan de duurzaamheid van uw bedrijf. Hierbij horen regels en maatregelen die ervoor zorgen dat alle werknemers op een verantwoorde manier te werk gaan. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:
Papiervrij kantoor
Dankzij de digitalisering wordt het steeds eenvoudiger om de administratie van uw bedrijf papiervrij en dus milieuvriendelijker te maken. Of het nu gaat om reclame, communicatie met de klant of boekhouding – de meeste administratieve taken kunnen volledig digitaal worden afgewikkeld. Meer en meer bedrijven drukken daarom helemaal niets meer af. Als het onvermijdelijk is om papier te gebruiken, kies dan voor gerecycleerd, duurzaam papier. En stel dubbelzijdig afdrukken in als standaardinstelling op de printer.
Het leeuwendeel van de interne en externe communicatie bestaat uit e-mailverkeer. Maar e-mails veroorzaken meer emissies dan de meeste mensen denken. Per e-mail wordt ongeveer 10 gram CO2 verbruikt (7,6 gram voor brieven die binnen Nederland worden verzonden). Omdat het gratis is en minder tijd kost, sturen veel mensen meer e-mails dan noodzakelijk. Het is beter om alle informatie in één mail te versturen. Probeer het sturen van e-mails met slechts één zin of ‘bedankt’ te vermijden.
Milieuvriendelijke kantine en personeelskeuken
Ook wat betreft de verzorging van het personeel kunt u inzetten op duurzaamheid. U kunt in de personeelskeuken bijvoorbeeld fairtrade koffie, biologische melk of melkalternatieven en regionaal fruit aanbieden. Speciale zuiveringsinstallaties filteren het leidingwater of voegen er desgewenst koolzuurgas aan toe, zodat duur water uit de fles niet meer nodig is. Als het bedrijf een eigen kantine heeft, kunt u overstappen op regionaal en biologisch geproduceerd voedsel. Een andere mogelijkheid is om een vegetarische dag in te voeren of zelfs alle maaltijden vegetarisch of veganistisch te maken.
Mobiliteit
Mensen vliegen vaak voor vergaderingen naar andere steden of landen. Als u maatschappelijk verantwoord ondernemen in uw bedrijf wilt bevorderen, is dit een goed punt om mee te beginnen. De meeste vergaderingen kunnen namelijk online per videoconferentie worden gehouden. Dit is niet alleen veel milieuvriendelijker, maar bespaart ook tijd en geld. Als zakenreizen van essentieel belang zijn voor uw organisatie, kunt u het beste met de trein reizen en alleen vliegen wanneer dat absoluut noodzakelijk is.
Het reizen over kortere afstanden, bijvoorbeeld de weg naar het werk of naar afspraken met klanten, kunnen op de volgende manieren duurzamer worden gemaakt:
- Geef uw medewerkers tickets voor het openbaar vervoer.
- Bied autodelen aan voor uw medewerkers– er zijn zelfs grote bedrijven die hun eigen carsharing faciliteren.
- U kunt uw werknemers in plaats van een auto van de zaak ook een fiets van de zaak ter beschikking stellen. Als zij zware goederen moeten vervoeren over kortere afstanden, kan een transportfiets een goede uitkomst zijn.
Afval scheiden
Bij een duurzaam bedrijf hoort een verantwoorde omgang met afval. Scheid restafval, GFT-afval, kunststof, elektronisch afval, papier en karton van elkaar – gelabelde afvalcontainers helpen u om afval op de juiste manier te scheiden. Informeer ook hoe u bedrijfsafval op de juiste manier kunt inleveren.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen – de voor- en nadelen
Het invoeren van duurzame processen en voorschriften in een bedrijf biedt veel voordelen – zowel voor uw werknemers als voor het milieu en klimaat. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is echter niet altijd gemakkelijk, vooral niet in de logistieke en productiesector. Voer vóór elke geplande procesoptimalisering een kosten-batenanalyse uit om een overzicht te krijgen van de geplande veranderingen. Zo kunt u mogelijke problemen op voorhand identificeren en daar eventueel iets aan doen.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
• Klanten kopen liever van duurzame bedrijven > Sterkere klantenbinding • Potentiële werknemers hechten waarde aan milieu en klimaat > Positieve employer branding • De ecologische voetafdruk van het bedrijf wordt kleiner • Duurzame bedrijven investeren op lange termijn in zelfbehoud • Duurzame technologie, zoals groene stroom of zonnepanelen, leidt op den duur tot lagere kosten | • Meer onderzoek en organisatie vereist • Hogere kosten productie en logistiek • Geen pure winstoriëntatie, compromis tussen commercie en duurzaamheid • Niet alle productieprocessen zijn compatibel met duurzaamheidseis • Klanten en personeel moeten worden overtuigd van belang van duurzaamheid, transparantie is vereist |
Stap voor stap naar een duurzaamheidsstrategie voor bedrijven
Wie handelt met oog voor milieu en klimaat, doet ook zijn medemens een plezier. Dit heet sociale duurzaamheid. Milieuvriendelijke productieprocessen waarbij regionale of fairtrade grondstoffen worden gebruikt, vermijden namelijk ook de uitbuiting van arbeiders in de herkomstlanden.
U kunt ook uw eigen concept ontwikkelen voor het sociale aspect van duurzaamheid. Zorg er echter voor dat de duurzaamheidsstrategie compatibel is met de commerciële doelstellingen van het bedrijf. Een professionele duurzaamheidsmanager kan ervoor zorgen dat de maatregelen grondig worden gepland, goed worden uitgevoerd en streng worden gecontroleerd, vooral als het gaat om ingrijpende veranderingen.
Veelgestelde vragen over maatschappelijk verantwoord ondernemen
Vandaag de dag hechten met name jongere generaties veel belang aan de bescherming van het milieu en een spaarzaam gebruik van grondstoffen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is daarom niet alleen van belang voor de maatschappij zelf, maar ook essentieel om jong talent aan te trekken in het kader van employer branding.
Bovendien gaan veel klanten het liefst in zee met bedrijven die duurzaam produceren en een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk hebben. Met name in energie-intensieve sectoren zoals de productie van goederen en logistiek zijn milieuvriendelijke strategieën daarom erg populair: deze vallen niet alleen in goede aarde bij klanten en werknemers, maar stellen bedrijven ook in staat de kosten laag te houden.
· Het gebruik van fossiele brandstoffen reduceren
· Groene stroom gebruiken
· Hernieuwbare of recycleerbare grondstoffen gebruiken
· Reduceren van verpakkingsafval
· Samenwerken met duurzame serviceaanbieders, producenten en leveranciers
· Elektrisch aangedreven voertuigen inzetten
· Efficiënte belasting van voertuigen (training in zuinig rijden, enz.)
· Productieproces van nieuwe producten van begin af aan duurzaam vormgeven
Voordelen:
· Klanten kopen liever van duurzame bedrijven > Sterkere klantenbinding
· Potentiële werknemers hechten waarde aan milieu en klimaat > Positieve employer branding
· De ecologische voetafdruk van het bedrijf wordt kleiner
· Duurzame bedrijven investeren op lange termijn in zelfbehoud
· Duurzame technologie, zoals groene stroom of zonnepanelen, leidt op den duur tot lagere kosten
Nadelen:
· Meer onderzoek en organisatie vereist
· Hogere kosten productie en logistiek
· Geen pure winstoriëntatie, compromis tussen commercie en duurzaamheid
· Niet alle productieprocessen zijn compatibel met duurzaamheidseis
· Klanten en personeel moeten worden overtuigd van belang van duurzaamheid, transparantie is vereist
Bron afbeelding:
© gettyimages.de – visualspace