Aanrijdbeveiliging – ook wel stootbescherming of -beveiliging genoemd – garandeert de veiligheid van uw werknemers en voorkomt schade aan de werkplaatsinrichting, die bijvoorbeeld kan ontstaan door botsingen tussen vorkheftrucks en magazijnrekken. Ons aankoopadvies helpt u de juiste aanrijdbescherming voor uw gebruiksdoeleinden te vinden.
Binnen of buiten, voor verkeerswegen of in het magazijn: aanrijdbeveiliging is veelzijdig. Daarom verschillen de stootbeveiligingselementen wat betreft grootte, materiaal, vorm en andere kenmerken. U kunt een keuze maken uit deze producten in de online shop:
Aanrijdbeveiliging dient de bedrijfsveiligheid en wordt met klem aangeraden. Het is daarom belangrijk dat u, als werkgever, deze beveiliging meeneemt in de Risico-inventarisatie en Evaluatie (RIE) bij het inrichten van uw magazijn. Bovendien bent u voor de meeste opslagsystemen, zoals verschillende soorten magazijnstellingen, volgens de NBN-normering verplicht om aanrijdbeveiliging aan te brengen. Alle stootbeveiligingsproducten in onze winkel voldoen aan de NBN-normen en zijn gecertificeerd voor de desbetreffende toepassingen. Op die manier draagt aanrijdbescherming bij aan de operationele veiligheid:
Aan de hand van verschillende parameters kunt u de juiste aanrijdbeveiliging voor uw specifieke behoeften kiezen.
Stootbeschermingsproducten zijn bij ons verkrijgbaar in staal met of zonder coatings, en in diverse kunststoffen. Beide materialen zijn geschikt voor aanrijdbescherming in binnenruimtes. Hoewel de meeste kunststof uitvoeringen ook voldoen aan de hoogste eisen voor bescherming tegen stoten in buitenruimtes, moet u bij elementen van staal voor gebruik buitenshuis letten op thermische verzinking of extra bescherming tegen corrosie:
Stootbeveiligingsproducten met fluorescerende coatings zijn aantrekkelijk voor gebruik in buitenruimtes. Deze coatings garanderen ook ’s nachts de best mogelijke zichtbaarheid.
Voordat u aanrijdbeveiliging koopt, moet u de beoogde toepassing precies bepalen. Moet er opslagapparatuur worden beschermd en zo ja, welke? Moet de stootbeveiliging als barrière of als markering dienen? Heeft u een schokbestendige aanrijdbescherming nodig? De volgende tabel geeft u een overzicht van welke aanrijdbeveiliging welk doel dient:
Bij Jungheinrich PROFISHOP kunt u gecertificeerde artikelen voor aanrijdbeveiliging verkrijgen, die ofwel op afstand van de gevarenzone of direct op de te beschermen voorwerpen kunnen worden aangebracht. Beveiliging tegen botsingen die op afstand is aangebracht, dient in de eerste plaats als barrière tegen mogelijke naderingen. Stootbescherming is ook een doeltreffend verkeersgeleidingssysteem en ondersteunt de toegangscontrole op het bedrijfsterrein. Wij hebben verschillende producten voor dit doel.
Beschermbeugels zijn bijzonder veelzijdig in gebruik. Afhankelijk van hun vorm, afmetingen en materiaal beschermen zij zowel personen als delen van gebouwen, machines en technische apparatuur. Ze kunnen ook worden gebruikt als valbeveiliging op trappen of richels. U vindt bij ons beschermbeugels in verschillende vormen:
De beugels zijn gemaakt van stevig buisstaal en kunnen gemakkelijk in de grond worden geschroefd met behulp van grondplaten. Voor werkgebieden waar een bijzonder hoge mate van bescherming tegen stoten vereist is – bijvoorbeeld omdat voertuigen er met hoge snelheid rijden – kunnen de stootbeugels ook in de grond in beton worden gestort. De stootbeugels die bij ons verkrijgbaar zijn, hebben verschillende diameters en wanddiktes en kunnen optimaal worden aangepast aan de eisen binnen uw bedrijf.
Profiel van beschermbeugels:
Veiligheidshekken worden met name gebruikt om paden en verschillende werkgebieden af te scheiden of te markeren. Ze zijn dus ideaal voor het afbakenen van voetgangerszones of het beveiligen van gevarenzones. Aangezien de hekken een ononderbroken barrière vormen, in tegenstelling tot vangrails, kunnen noch voertuigen noch personen de zones betreden die door de relingen zijn afgescheiden. Als er behoefte is aan een doorgang, kunnen wij u ook deurelementen leveren die speciaal zijn ontworpen voor veiligheidshekken.
De veiligheidshekken zijn stevig verankerd in de grond met behulp van grondplaten en bieden dus ook een zekere weerstand tegen naderende voertuigen. Afhankelijk van uw wensen is ook het gebruik van dempende elementen mogelijk: relingpalen met een hellingshoek geven mee en voeren de resulterende krachten bij een botsing zo zacht mogelijk af, zodat de schade aan voertuigen wordt beperkt. Sommige veiligheidshekken zijn verkrijgbaar met een fluorescerende coating, zodat ze zelfs in het donker duidelijk zichtbaar zijn.
Profiel van veiligheidshekken:
Stootbeveiligingsbalken zijn de ideale keuze als u grotere werkgebieden wilt beschermen tegen beschadiging door hefvoertuigen, maar tegelijkertijd de toegang tot muren, opgeslagen goederen of arbeidsmiddelen niet wilt belemmeren. De balken, die slechts ca. 30-40 cm hoog zijn, bieden een doeltreffende bescherming tegen schokken van bijvoorbeeld stapelaars of auto's, omdat ze de schokken van de voertuigen op de ideale hoogte opvangen. De stootbeveiligingshekken worden daarvoor rechtstreeks in de grond verankerd.
Dit wordt gedaan met behulp van stabiele staanders, zodat de stootkracht optimaal wordt geabsorbeerd. Stootbeveiligingsbalken bieden dus maximale veiligheid, zelfs bij gebruik van zware of snel rijdende voertuigen. Met behulp van uitbreidingssets kunnen de stootbeveiligingsbalken perfect worden aangepast aan de omstandigheden ter plaatse en kunnen ze zelfs om hoeken worden opgesteld.
Let op: Stootbeveiligingsbalken bieden geen bescherming tegen klemrijden. Voor dit doel zijn overeenkomstige beschermbeugels met onderrijbeveiliging geschikt.
Profiel van stootbeveiligingsbalken:
Beschermingspalen worden in de eerste plaats gebruikt om verkeersroutes te beveiligen. Vooral wanneer vrachtwagens, vorkheftrucks en andere voertuigen op het bedrijfsterrein onderweg zijn, bieden beschermingspalen een betrouwbare bescherming voor mensen, gebouwen en machines. Zelfs dode hoeken of hoeken van gebouwen kunnen optimaal worden beveiligd met deze beschermingspalen. Afhankelijk van uw wensen kunnen stootpalen worden vastgezet of zelfs in de grond in beton worden gestort. Dankzij de eenvoudige installatie is het ook mogelijk om de beschermingspalen slechts tijdelijk te gebruiken – bijvoorbeeld als de verkeersroutes regelmatig veranderen of als een bouwterrein moet worden beveiligd.
Beschermingspalen van HDPE met een kantelhoek en automatische herpositionering dempen botsingen zachter en verminderen zo de schade aan voertuigen bij botsingen.
Profiel van beschermingspalen:
Onze producten voor stootbescherming, die rechtstreeks op bijvoorbeeld stellingen, pilaren of hoeken kunnen worden geïnstalleerd, zijn ontworpen om in de eerste plaats ongevallen te voorkomen en in geval van een botsing een bepaalde mate van bescherming te bieden. Daartoe worden de producten voornamelijk gebruikt als een markerings- of waarschuwingssysteem, dat bijvoorbeeld scherpe randen, uitsteeksels, traptreden of stellingkasten aangeeft.
Onze producten voor aanrijdbeveiliging die voor afstand tot een gevarenzone zorgen, bieden al voldoende tot goede impactbescherming, afhankelijk van het model. Voor de beste beveiliging tegen botsingen vindt u bij ons echter producten die speciaal voor dit doel zijn ontwikkeld. Deze kolombescherming van vormvast en waterbestendig kunststof (polyethyleen) is aan de binnenzijde voorzien van holtes. Deze worden ondersteund door kunststof lamellen.
Dit maakt de kolombescherming niet alleen bijzonder stabiel en bestand tegen spanningsscheuren. De holtes zorgen ervoor dat de aanrijdbeveiliging flexibel is en kan terugveren bij een botsing. Hierdoor wordt de stootkracht geabsorbeerd en wordt schade aan voertuigen tot een minimum beperkt of zelfs voorkomen. De kolombescherming is bij Jungheinrich PROFISHOP verkrijgbaar met vaste afmetingen of in flexibele uitvoeringen die individueel om paaltjes of pilaren kunnen worden gespannen.
Profiel van kolombescherming:
Onze producten voor randbeveiliging zorgen voor een betrouwbare demping van hoeken en randen, bijvoorbeeld op leuningen, in doorgangen of op balken. De randbeveiliging is gemaakt van oplosmiddelbestendig polyurethaanschuim (PU-schuim) en wordt bevestigd met zelfklevende of magnetische coatings. Voor een optimale pasvorm aan de te bekleden randen is de randbeveiliging in verschillende modellen in onze winkel verkrijgbaar:
Profiel van randbeveiliging:
Het is belangrijk dat alle vaste stellingen voorzien zijn van speciale aanrijdbeveiliging. Dit geldt vooral voor magazijnrekken. Bij Jungheinrich PROFISHOP kunt u stootbescherming voor magazijnstellingen kopen die voldoet aan de voorschriften en normen. Al onze stootbeveiligingselementen voor stellingen bereiken de vereiste minimumhoogte van 30 cm, zijn geel of zwart-geel gekleurd en bestand tegen stootkrachten van 400 Nm en meer. Afhankelijk van het model kan de aanrijdbescherming voor magazijnstellingen worden aangebracht op de staanders, aan de kopse kanten of aan de uiteinden van de legborden.
Voor magazijnstellingen is daarnaast hoekbescherming erg belangrijk. Deze vorm van bescherming kan ook worden gebruikt voor pilaren, stalen balken, buizen of hoeken van gebouwen, en wordt daarom niet alleen in magazijnen gebruikt. Hoekbescherming is ook uitermate geschikt voor doorgangen of in parkeergarages met meerdere verdiepingen. De hoekbescherming wordt met behulp van betonschroeven in de ondergrond verankerd en is verkrijgbaar in verschillende modellen.
Profiel van hoekbescherming:
De juiste montage is een belangrijke voorwaarde voor een goede aanrijdbeveiliging. Daarom worden veel producten voor stootbeveiliging geleverd met de juiste accessoires voor de bevestiging. Voor modellen die met muren of de grond verbonden zijn, is het belangrijk dat de grond stabiel genoeg is. Anders zou de stootbescherming bij een botsing uit de grond kunnen worden gerukt. Met name beschermingspalen worden daarom gedeeltelijk in beton gestort. U vindt informatie over de juiste installatie in de montage- en gebruiksaanwijzing van elk product.
Beschermbeugels zijn soms uitgerust met een zogenaamde onderrijbeveiliging. Tussen de zijkanten van de beugel is een scheidingswand die tot bijna aan de grond reikt. Deze scheidingswand voorkomt dat vorkheftrucks vast komen te zitten in de beugel, aangezien de vork zich niet per ongeluk onder de beschermbeugel kan wringen.
De keuze van het materiaal voor stootbeveiligingsproducten hangt af van drie belangrijke factoren: