Met een elektrische stapelaar voert u al uw los- en laadwerk geroutineerd uit en vervoert u zelfs zware ladingen veilig en met gemak. Welke verschillen er tussen elektrisch aangedreven stapelaars zijn en welk professionele hefvoertuig het best aan uw eisen voldoet, leest u in ons aankoopadvies.
Met een elektrische stapelaar perfectioneert u het werkproces in uw magazijn: dankzij het hefmastframe kunnen – in tegenstelling tot bij palletwagens – behalve gelijkvloers transport ook magazijn- en stellingvakken eenvoudig worden bereikt. Ladingen op palletten en in gitterboxen kunnen zo efficiënt worden opgeslagen. Op deze manier kunt u goederen ergonomisch en veilig transporteren, en dat volledig zonder spierkracht, want bij elektrische stapelaars gaat het heffen volledig elektrisch.
Het kan zinvol zijn om voor de aanschaf van een elektrische stapelaar een gedetailleerd eisenprofiel op te stellen. Daarbij speelt het in kaart brengen van het gebruik een centrale rol, want de keuze voor een hefvoertuig wordt hoofdzakelijk bepaald door de eigenschappen van de werkomgeving. De volgende vragen helpen u bij het definiëren van de keuzecriteria:
Alle relevante factoren voor de keuze van de juiste stapelaar worden hieronder uitgebreid toegelicht, en helpen u bij het beantwoorden van de vragen.
Een belangrijk criterium voor de keuze van een geschikte elektrische stapelaar is de locatie waar het hefvoertuig wordt gebruikt. Het is onder andere belangrijk om er rekening mee te houden of de elektrische stapelaar binnen of buiten wordt ingezet, of ermee onder extreme temperaturen wordt gewerkt, zoals in koelruimtes, of dat de elektrische stapelaar geschikt moet zijn voor het in- en uitruimen van vrachtwagens.
Elektrische stapelaars zijn verkrijgbaar met twee soorten aandrijving:
Het is dus belangrijk dat u, voordat u overgaat tot de aankoop van een elektrische stapelaar, een nauwkeurige analyse maakt van de eisen die in uw bedrijf aan het hefvoertuig worden gesteld. Als er slechts af en toe of zelden gebruik wordt gemaakt van de stapelaar is een semi-elektrisch model het meest geschikt. Voor regelmatig gebruik en heffen tot grote hoogtes raden we u aan te kiezen voor een volledig elektrische uitvoering.
Met het hefmastframe, ook wel hefmast genoemd, wordt de lastdrager verticaal bewogen. De afmetingen zijn belangrijk om de bijzonderheden van de verschillende hefmasten te kunnen vergelijken. Geheel afhankelijk van hoe hoog de magazijnstellingen zijn of tot welke hoogtes goederen in uw bedrijf moeten worden in- en uitgeruimd, dient een elektrische stapelaar met een bijpassende hefhoogte en functies te worden gekozen. Van groot belang zijn hierbij de onderstaande begrippen:
De maximale hoogte geeft aan hoe hoog het hefvoertuig maximaal kan worden, gemeten vanaf de vloer. Deze kan echter variëren bij hefvoertuigen met een hefmastframe: het hangt ervan af in hoeverre de hefmast is uitgeschoven.
Dit begrip geeft de maximale afstand aan van de vloer tot het hoogste punt van de lastdrager (de vorken of het platform) in volledig uitgeschoven toestand.
Hiermee wordt de hefhoogte bedoeld tot waar de lastdrager zich kan bewegen, zonder dat de maximale hoogte van de stapelaar verandert. De vrije heffing is ideaal als de stapelaar moet worden gebruikt in ruimtes met een geringe hoogte, bijvoorbeeld in containers, wagons of kelders.
Bij Jungheinrich PROFISHOP vindt u elektrische stapelaars met vier verschillende soorten hefmasten:
Alle uitvoeringen functioneren volgens hetzelfde principe: het vorkenbord wordt door middel van een hefmotor verticaal voortbewogen in het hefmastframe. Een aantal modellen hebben een hefmastframe met een telescoopfunctie, waardoor de mast kan worden uitgeschoven. Met een uitgeschoven hefmast kunt u zeer hoge plekken in het magazijn bereiken en met een ingeschoven hefmast kunt u onder lage deuren en doorgangen door rijden. De verschillende soorten hefmasten en hun specificaties:
Voor voldoende veiligheid in stilstaande positie dient u altijd rekening te houden met de ondergrond. Oneffenheden of schade aan de vloer kunnen de balans van het hefvoertuig beïnvloeden tijdens het laden en lossen van zware vrachten met een uitgeschoven mast.
De specifieke grens van het gewicht waarmee een elektrische palletstapelaar kan worden beladen, wordt het draagvermogen genoemd. Om de dragende elementen en onderdelen van het hefvoertuig niet te overbelasten, mag het draagvermogen niet worden overschreden. Op elke afzonderlijke stapelaar vindt u een lastdiagram dat duidelijk maakt wat het draagvermogen is in relatie tot de hoogte van de hefmast.
Houd daarom bij elke lading in het oog wat het gewicht is. Onze elektrische stapelaars met een weegschaal helpen u hierbij: na een druk op de knop kunt u eenvoudig op een display het gewicht aflezen en controleren.
Onze stapelaars met elektrische aandrijving zijn verkrijgbaar met standaard vorklengte van 1.150 mm. Daardoor kunt u met de elektrische stapelaars van Jungheinrich en Ameise snel en ongecompliceerd palletten en gitterboxen opnemen – zonder meermaals te manoeuvreren. De breedte van de vorken varieert per model en ligt tussen de 540 en 570 mm.
Voor pallets met ongebruikelijke afmetingen kunt u gebruik maken van vorkverlengingen. Daarmee kunt u twee palletten tegelijkertijd of een tweemaal zo grote pallet vervoeren, zonder dat u de vorktanden hoeft te vervangen en belangrijke overslagtijd verliest. Als u extra brede palletten moet vervoeren, kunt u ook kiezen voor een elektrische stapelaar in breedspooruitvoering.
Bij het kiezen van een uitrusting voor de vorktanden kunnen de werk- of vervoersomstandigheden een belangrijke rol spelen: zo voorkomt u met het aanbrengen van magnetische antislipprofielen dat de lading niet van de vorken glijdt door vocht tijdens het transport. Zelfs gladde of vuile goederen kunnen zo veilig worden vervoerd.
Elektrische stapelaars zijn vooral geschikt voor het vervoeren van europalletten. Afhankelijk van afmetingen van de vorken en het draagvermogen kunt u met deze hefvoertuigen bijvoorbeeld ook gitterboxen, ISO-containers en opslagbakken vervoeren of zelfs lange goederen of palletten met speciale afmetingen.
Voor het heffen, vervoeren en in- en uitruimen van bijzonder fragiele goederen, zoals glas of kwetsbare elektronica, bieden wij elektrische stapelaars aan die over een proportionele hydrauliek beschikken: deze functie maakt het mogelijk om het vorkenbord uitermate voorzichtig te bewegen, zodat u ook ladingen die snel kapot kunnen gaan in een magazijnstelling kunt plaatsen of van de bodem kunt optillen.
Onze elektrische stapelaars worden standaard voorzien van één van de drie volgende oplaadbare accu’s:
De onderstaande vergelijking van de prestaties van de drie soorten accu’s maakt de keuze voor een geschikte variant een stuk eenvoudiger:
In deze video hebben wij de verschillen tussen lithium-ion-accu’s en loodzuuraccu’s voor u op een rijtje gezet. U ziet ook wat de voordelen van deze twee soorten accu’s zijn:
Alle elektrische stapelaars van Jungheinrich en Ameise® beschikken over een aandrijving bestaande uit een aandrijfwiel, een steunwiel en twee tot vier vorkwielen, zodat een optimale veiligheid tijdens het heffen en vervoeren van ladingen kan worden gegarandeerd.
In vergelijking met een vorkheftruck zijn de wielen een stuk kleiner, omdat elektrische stapelaars over het algemeen op egale ondergronden worden gebruikt. Behalve de staat van de bodem als belangrijke keuze voor de wielen voor een stapelaar, zijn er ook andere factoren waar rekening mee moet worden gehouden:
Als u een elektrische stapelaar koopt, dan dient het materiaal van de wielen dus zo goed mogelijk aan te sluiten bij de omstandigheden. Bovendien heeft u de keuze tussen enkelvoudige of tandemwielen:
De eigenschappen van de materialen van de wielen kunnen flink verschillen:
Afhankelijk of u langere of kortere afstanden in uw bedrijf moet afleggen, bieden wij elektrische stapelaars aan, die op verschillende manieren bediend worden tijdens het vervoer. Alle modellen zijn zowel geschikt voor links- als rechtshandigen:
Het niet verplicht om in het bezit te zijn van een stapelaarrijbewijs als u een stapelaar wilt bedienen, maar het is wel aan te raden. In de Codex boek IV titel 3 wordt voorgeschreven dat personen die een hijs- of hefwerktuig bedienen ‘een adequate opleiding voor het veilig besturen van deze arbeidsmiddelen hebben gekregen’. Het is daarom aan te raden om personeel dat met een stapelaar werkt een certificaat te laten behalen.
Naast ons grote assortiment aan elektrische stapelaars met uiteenlopen functies en uitrustingsmogelijkheden, bieden we ook de mogelijkheid om uw hefvoertuig met extra functies uit te rusten. Denk onder meer aan displays, organizer-functies of speciale aandrijfwielen. Verder is het mogelijk om verschillende hefmastframes, accu’s van verschillende soorten en groottes evenals geïntegreerde opladers te laten installeren. Afhankelijk van het model zijn er ook uitrustingen voor koel- en vriesruimtes, aanpassingen voor hellingen en proportionele hydrauliek voor kwetsbare goederen.
Daarnaast bieden wij in het kader van speciale klantenwensen ook elektrische stapelaars met verschillende vorklengtes en -breedtes, weegschalen of uitvoeringen in edelstaal aan. Onze productexperts helpen u graag verder bij uw keuze.
In onze online shop vindt u voor alle omstandigheden in bedrijfsruimtes, opslagplaatsen en alle soorten laad- en loswerk een geschikte elektrische stapelaar.
Als u in opslagruimtes vaak over oneffen ondergronden rijdt of drempels, verhogingen of laadbruggen het hoofd moet bieden, dan biedt een extra heffunctie uitkomst. Bij Jungheinrich PROFISHOP zijn er elektrische stapelaars met initiële heffing of met hellingcomfort, een functie die extra ondersteuning biedt bij hellingen. Beide zorgen er bij het heffen van de wielarmen voor dat het elektrische hefvoertuig meer bodemvrijheid heeft en creëren meer stabiliteit als u over oneffenheden of drempels rijdt. U kunt afhankelijk van de heffunctie maximaal een stijging van 16% te lijf. Ter vergelijking: zonder een dergelijke functie kunt u slechts 5% stijging overbruggen.
De vorktanden worden – vlak boven de bodem – schuin geheven om een klein hoogteverschil te overbruggen. De initiële heffing functioneert onafhankelijk van de normale heffing en kan een stijging van maximaal 16% compenseren.
Deze functie wordt met een knop op de dissel geactiveerd. Twee robuuste cilinders drukken de lastwielen naar beneden. Daardoor komt de elektrische stapelaar 3° schuin te staan en wordt aan de voorkant van de wielarmen meer bodemvrijheid bereikt. Hierdoor kunnen hellingen van maximaal 14% eenvoudig worden overwonnen. Doordat de lading licht achterover helt, wordt het zwaartepunt verplaatst, wat voor meer stabiliteit zorgt.
Een elektrische stapelaar in breedspooruitvoering is de perfecte keuze voor speciale opdrachten, zoals het vervoeren van gesloten palletten. Een ander voordeel van dit hefvoertuig is dat u palletten er dwars mee kunt opnemen. Daarbij wordt met de wielarmen om de vracht heen gereden. De vorken, die zich daartussen bevinden, kunt u tot op de bodem laten zakken. Op deze manier kunnen pallettennet zo geheven worden als bij een elektrische stapelaar met vrije heffing. Deze hefvoertuigen worden met een bepaalde afstand tussen de wielarmen geleverd, die ook de maximaal breedte of lengte van de lading bepaalt. Voor vrachten met afwijkende afmetingen zijn ook andere breedspooruitvoeringen verkrijgbaar. Bij modellen met een ISO-vorkenbord (bijv. de EMC B10) is de lastdrager verstelbaar, waardoor ook palletten met speciale afmetingen kunnen worden vervoerd.
Onze stapelaars in breedspooruitvoering worden met een standaardafmeting geleverd, die het heffen van palletten met een breedte van maximaal 900 mm mogelijk maakt. Met behulp van extra modificaties kan deze afstand echter worden verbreed tot 1.270 mm.
De voordelen van elektrische stapelaars in breedspooruitvoering:
Een elektrische stapelaar met een tweevoudige telescoophefmast combineert het beste van een palletwagen en een stapelaar in één enkel hefvoertuig en verhoogt de productiviteit. Elektrische stapelaars met een tweevoudige telescoophefmast zijn zo geconstrueerd dat u twee palletten tegelijkertijd kunt vervoeren. Dit is mogelijk dankzij de initiële heffing, die een extra heffunctie heeft: met de wielarmen kan een tweede pallet worden opgenomen. De wielarmen en het hefmastframe functioneren hierbij onafhankelijk van elkaar. Door de extra heffunctie kunnen de ladingen boven elkaar worden vervoerd zonder dat de vracht op de onderste pallet hierbij wordt beschadigd.
Zo functioneert de extra heffunctie van een elektrische stapelaar met een tweevoudige telescoophefmast:
Elektrische stapelaars zijn compleet emissievrij en worden voor zowel voor incidentele als regelmatige hefwerkzaamheden in bedrijven gebruikt. U kunt er goederen mee in de hogere vakken van een stelling plaatsen – en ze er weer uithalen. Bovendien zijn elektrische stapelaars uitermate geschikt voor goederentransport over gemiddelde tot lange afstanden, waarbij de varianten voor lange afstanden zijn voorzien van een zit- of staplaats.
Het gebruik van elektrische stapelaars in magazijnen, de logistiek of verkoopruimtes is uit meerdere oogpunten van groot voordeel:
Voor het bedienen van een stapelaar is het niet verplicht om in het bezit te zijn van een stapelaarrijbewijs, maar het is wel aan te raden. In de Codex boek IV titel 3 wordt voorgeschreven dat personen die een hijs- of hefwerktuig bedienen ‘over specifieke deskundigheid moeten beschikken’. Hoe een werknemer aan deze specifieke deskundigheid komt, wordt aan de werkgever overgelaten. Het is daarom raadzaam om personeel dat met een stapelaar werkt een certificaat te laten behalen. Een dergelijk stapelaarrijbewijs heeft een geldigheidsduur van vijf jaar en is bij meerdere opleidingsinstituten te behalen na een korte cursus van ongeveer een halve dag.
Over het algemeen zijn elektrische palletstapelaars bedoeld voor intern goederentransport, maar een aantal modellen zijn bij gelegenheid ook buiten te gebruiken. Dat zijn de uitvoeringen die bestaan uit robuuste materialen en voorzien zijn van stevige wielen. Bovendien zijn bij deze elektrische stapelaars de kwetsbare onderdelen tegen de weersinvloeden beschermd, bijvoorbeeld door spatfolie of coatings. Ook de accu is erop toegerust om buiten te worden gebruikt en functioneert probleemloos in koude of warme omstandigheden, zonder sneller te ontladen of uit te vallen.