Yellow Weeks
Gratis advies

Algemene Voorwaarden voor de Levering
van Goederen en Diensten

Januari 2025 - versie 2.0.

 


I.         Definities

De navolgende in deze Algemene Voorwaarden voor de Levering van Goederen en Diensten gebruikte woorden, zowel in het enkelvoud als meervoud, die zijn geschreven met een hoofdletter hebben de volgende betekenis:

 

  • Algemene Voorwaarden: onderhavige Algemene Voorwaarden voor de Levering van Goederen en Diensten.
  • Diensten: alle door of in opdracht van Jungheinrich te verrichten werkzaamheden voor de Klant met betrekking tot een Overeenkomst, waaronder ook Preventief Onderhoud, Full Service en overige onderhouds- en reparatiewerkzaamheden, met inbegrip van de montage van Magazijnrekken en
  • Full Service: de Full Service dienstverlening aan de Goederen zoals nader omschreven in artikel VI. van de Algemene
  • Goederen: alle door Jungheinrich aan de Klant te leveren Goederen, met inbegrip van wisselstukken, Magazijnrekken en
  • Jungheinrich: de naamloze vennootschap Jungheinrich met zetel te Esperantolaan 1, 3001 Leuven (Heverlee), België en ondernemingsnummer 997.465.
  • Klant: een professionele klant die verklaart een onderneming te zijn en die Goederen en/of Diensten afneemt van
  • Magazijnrekken: een stellingenconstructie voor goederenopslag geleverd door Jungheinrich, resp. de stellingenconstructie die reeds eigendom is van de Rekken aangeboden en geleverd door Jungheinrich PROFISHOP zijn hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.
  • Occasie: alle tweedehands Goederen verkocht door
  • Overeenkomst: een Overeenkomst als bedoeld in deze Algemene Voorwaarden, gesloten tussen de Partijen, tot het leveren van Goederen en/of Diensten.
  • Partijen: de Partijen bij een Overeenkomst, te weten Jungheinrich en de Klant. Afzonderlijk “Partij” te noemen.
  • Parts Online: de online webshop voor wisselstukken Jungheinrich Parts Online die toegankelijk is via de volgende link: https://www.parts.jungheinrich.be/
  • Preventief Onderhoud: het Preventief Onderhoud van de Goederen zoals nader omschreven in artikel van de Algemene Voorwaarden.
  • PROFISHOP: de online webshop Jungheinrich PROFISHOP die toegankelijk is via de volgende link

https://www.jungheinrich-profishop.be.

 

II.        Toepassingsgebied

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, bestellingen, overeenkomsten en andere handelingen die betrekking hebben op de levering van de Goederen en Diensten door Jungheinrich. Jungheinrich behoudt zich evenwel het recht voor per individuele opdracht bijkomende voorwaarden toe te voegen.
  2. De Klant erkent een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden te hebben ontvangen en aanvaardt de inhoud

zonder voorbehoud. Andere voorwaarden die voorkomen op de bestelbon, in correspondentie of andere documenten uitgaande van de Klant zijn niet tegenstelbaar aan Jungheinrich. Aanvullende of afwijkende voorwaarden kunnen slechts schriftelijk overeengekomen worden tussen de Partijen.

  1. Jungheinrich behoudt zich het recht voor om onderhavige Algemene Voorwaarden op elk ogenblik te wijzigen. In dat geval gelden de voorwaarden die van kracht zijn op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst.
  2. In geval van een bestaande handelsrelatie zijn deze Algemene Voorwaarden ook van toepassing op alle toekomstige Overeenkomsten of transacties met de Klant, tenzij uitdrukkelijk andere voorwaarden zijn overeengekomen.

 

III.       Totstandkoming en voorwerp van de Overeenkomst

  1. Offertes zijn steeds vrijblijvend. De geldigheidsduur van de offertes en de prijsopgaven door Jungheinrich bedraagt behoudens afwijkende bepaling in de documenten zelf, dertig

(30) dagen vanaf offertedatum.

  1. Alle offertes worden op basis van de door de Klant gegeven informatie Indien voornoemde informatie onvolledig en/of onjuist zou blijken, behoudt Jungheinrich zich het recht voor om een aanvullende offerte op te stellen.
  2. Jungheinrich behoudt zich het recht voor om bestekkosten aan te rekenen aan de Klant.
  3. De overgemaakte foto’s, tekeningen en/of modellen en meer algemeen, alle aan de Klant verstrekte informatie, blijven steeds (intellectuele) eigendom van Jungheinrich of behoren tot haar knowhow en bedrijfsgeheimen en kunnen derhalve niet zonder haar instemming worden aangewend of op enigerlei wijze worden
  4. De Klant mag de ontvangen offerte, in haar geheel of gedeeltelijk, niet overmaken aan een derde, in het bijzonder concurrerende ondernemingen, zonder de voorafgaande toestemming van
  5. Partijen aanvaarden uitdrukkelijk dat Jungheinrich niet gehouden is tot enige verbintenis dan wel haar verbintenissen kan opschorten, indien de Klant zijn verbintenissen niet nakomt, indien wijzigingen worden aangebracht aan de bestelling nadat deze door Jungheinrich werd geplaatst bij de fabriek of indien wijzigingen worden aangebracht aan de bestelling tijdens de uitvoering of indien de Klant nalaat om de door hem te verschaffen inlichtingen, documenten of toebehoren tijdig te bezorgen. Indien en voor zover Jungheinrich ermee zou instemmen om de door de Klant verzochte wijzigingen aan de bestelling aan te brengen, zal zij de impact op de levertermijn en/of de hiermee gemoeide meerkosten communiceren aan de Klant. Deze meerkosten zijn uitsluitend voor rekening van de Klant.
  6. Overeenkomsten tussen de Klant en Jungheinrich komen slechts

tot stand indien en voor zover Jungheinrich een schriftelijke orderbevestiging van de bestelling aan de Klant heeft gezonden. Alleen de schriftelijke orderbevestiging van de Overeenkomst van Jungheinrich is bindend voor de beschrijving van de inhoud en omvang van de Overeenkomst.

  1. Voor Goederen en/of Diensten waarvoor naar hun aard en omvang geen offerte of schriftelijke orderbevestiging van de

bestelling door Jungheinrich wordt verzonden, wordt de factuur tevens als bevestiging van de Overeenkomst aangemerkt, waarbij die factuur wordt geacht de Overeenkomst juist en volledig weer te geven.

  1. Indien naar het redelijke oordeel van Jungheinrich de financiële positie van de Klant dit vereist, is Klant verplicht op eerste verzoek van Jungheinrich onverwijld (al dan niet aanvullende) zekerheid ten voordele van Jungheinrich te stellen voor de nakoming van de verplichtingen van Klant uit hoofde van de Overeenkomst (ook indien Jungheinrich deze bijkomende zekerheden vraagt nadat de Overeenkomst werd gesloten). Laat de Klant na dit tijdig te doen, dan is Jungheinrich gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
  2. In geval van annulatie van de bestelling van de Goederen en/of Diensten vóór de afgesproken leverdatum, om welke reden ook, door de Klant, is deze laatste aan Jungheinrich een forfaitaire vergoeding verschuldigd als vergoeding voor de schade die voortvloeit uit de annulatie:
    • Voor niet-automatisatieprojecten: van minstens 30% (voor serie Goederen) en minstens 60% (voor overige Goederen en Magazijnrekken) van de overeengekomen prijs.
    • Voor automatisatieprojecten: van 100% van de overeengekomen prijs

Ten dien einde behoudt Jungheinrich de voorschotten ten titel van schadevergoeding. Jungheinrich houdt zich daarbij uitdrukkelijk het recht voor een bijkomende vergoeding te vorderen als de schade die rechtstreeks en/of onrechtstreeks voortvloeit uit de annulatie hoger is.

  1. Jungheinrich behoudt zich het recht voor om tijdens de leveringstermijn wijzigingen aan te brengen in ontwerp en vorm van de Goederen en/of Diensten, voor zover de te leveren Goederen en/of Diensten daardoor niet fundamenteel worden

 

IV.      Levering van de Goederen en/of Diensten

  1. De leveringstermijnen (met inbegrip van de montagetermijnen voor Magazijnrekken), zoals vermeld in de orderbevestiging of op andere documenten uitgaande van Jungheinrich, zijn niet bindend. Zij zijn slechts indicatief. Overschrijding ervan kan bijgevolg geen aanleiding geven tot schadevergoeding en/of ontbinding van de Overeenkomst.
  2. Jungheinrich levert de Goederen en/of Diensten op werkdagen (d.i. maandag e.m. vrijdag, Belgische feestdagen uitgesloten) tijdens de normale werkuren.
  3. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geschieden alle leveringen van Jungheinrich ex works, op de tussen Partijen overeengekomen plaats van levering, Incoterms® 2020. Indien Partijen schriftelijk een afwijkende leveringswijze zijn overeengekomen in een individuele Overeenkomst, geldt deze afwijkende leveringswijze uitsluitend ten aanzien van deze Overeenkomst en niet tevens voor andere Overeenkomsten tussen dezelfde Partijen.
  4. De Klant is gehouden (op zijn kosten) alle voorzieningen te treffen die nodig zijn voor gebruiksklare aflevering. Voor de levering van Magazijnrekken gelden de volgende aanvullende voorwaarden:
    1. Het materiaal wordt aangeleverd op een vrachtwagen, oplegger of dergelijke, franco voor het magazijn waar de montage De kosten voor het afladen vanaf de vrachtwagen en het transport tot de plaats van de montage zijn voor de rekening van de Klant, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
    2. In het algemeen wordt het materiaal gebundeld aangeleverd zodat een efficiënt laden en lossen mogelijk is. Om de kosten voor het afladen en naar binnen transporteren zo beperkt mogelijk te houden, vestigt Jungheinrich de aandacht op de volgende belangrijke punten: de aanwezigheid van een verharde weg tot aan het betrokken pand, de toegang voor vrachtwagens, dan wel het verticaal of horizontaal lossen van het materiaal tot in het pand, de aanwezigheid van een geschikte vorkheftruck of stapelaar met chauffeur. Als hiermee geen rekening gehouden is, kunnen extra kosten voor de Klant aangerekend worden.
  5. In geval tussen Partijen een Overeenkomst wordt gesloten voor de levering van meerdere Goederen, verklaart de Klant er zich mee akkoord dat deze Goederen individueel en op verschillende tijdstippen geleverd kunnen worden.
  6. De Goederen worden geleverd met een minimale hoeveelheid brandstof of een minimaal opgeladen batterij, in functie van en/ of nodig voor de levering van de Goederen.
  7. De risico-overgang vindt uiterlijk plaats op het moment van de levering van de Goederen en/of de voltooiing van de Vanaf dat moment komt alle directe en indirecte schade, welke aan en/of door de Goederen of Diensten en/of derden mocht ontstaan en de hiermee verband houdende kosten voor rekening van de Klant. Risico-overgang vindt eveneens plaats op het moment dat Jungheinrich de Goederen en/of Diensten conform de Overeenkomst ter aflevering aanbiedt doch de Klant om welke reden dan ook niet afneemt.
  8. De Klant is verplicht de Goederen in ontvangst te nemen op het moment van de geplande levering zoals gecommuniceerd door Jungheinrich. Indien Klant de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering, of de geplande levering verhindert dan is Jungheinrich gerechtigd de Goederen voor rekening en risico en op kosten van de Klant op te De Klant zal in dat geval alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval de opslag- en vervoerkosten, verschuldigd zijn. De minimale stockage kost bedraagt 500 EUR per dag per Goed, te rekenen vanaf de dag van geplande levering tot de dag van effectieve levering of annulatie.
  9. Tenzij met uitdrukkelijke instemming van Jungheinrich, kan de Klant de levering slechts weigeren indien de Goederen en/of Diensten niet conform de bestelling zijn of gebreken vertonen. In dat geval moet de weigering onmiddellijk en uiterlijk binnen 48 uur na levering schriftelijk en gedetailleerd aan Jungheinrich worden gemeld. Aanvaarding kan niet worden geweigerd indien slechts onbelangrijke gebreken of tekortkomingen zich hebben voorgedaan dan wel voordoen of anderszins op basis van onredelijke
  10. De ondertekening van de leverbon voor de Goederen of het servicerapport voor de Diensten door de Klant of door de door hem aangestelde derde heeft de aanvaarding tot gevolg. Partijen aanvaarden daarenboven uitdrukkelijk dat, indien de Klant weigert de leverbon en/of het servicerapport te ondertekenen en nalaat om de redenen van zijn weigering alsook de bewijzen ter staving hiervan binnen een termijn van 48 uur na levering mee te delen, de Klant onweerlegbaar geacht wordt de levering aanvaard te hebben. De Goederen en/of Diensten worden bijgevolg geacht conform te zijn aan de bestelling en eventuele zichtbare gebreken zullen worden geacht aanvaard te zijn.
  11. In geval van montage van Magazijnrekken gelden aanvullend de volgende voorwaarden:
    1. In geval van projecten van een zekere omvang en/of complexiteit besluit Jungheinrich, naar haar eigen discretie, tot de volgende procedure:
      1. Bij de voltooiing van de montagewerken nodigt Jungheinrich de Klant schriftelijk uit op een bepaalde datum en uur over te gaan tot het nazicht van de installatie en het verlenen van de oplevering.
      2. De inspectie van de montagewerken met het oog op de oplevering, zal gebeuren in aanwezigheid van Jungheinrich en de Klant of in aanwezigheid van een daartoe speciaal gevolmachtigde lasthebber die bevoegd is de protocollen te ondertekenen.
      3. Indien er geen opmerkingen zijn, wordt het protocol van de oplevering in tweevoud opgemaakt en door alle Partijen ondertekend.
      4. Indien er slechts onbelangrijke gebreken of tekortkomingen worden vastgesteld, worden deze in detail in het proces-verbaal van de voorlopige of definitieve oplevering vermeld en wordt de datum bepaald waarop deze werken moeten zijn uitgevoerd en beëindigd. Dergelijke kleine gebreken vormen echter geen aanleiding tot uitstel van betaling.
      5. Indien de Klant weigert tot oplevering over te gaan, dan meldt hij dit aan Jungheinrich per aangetekend en gemotiveerde schrijven binnen de veertien (14) dagen na ontvangst van de aangetekende uitnodiging tot De Klant erkent uitdrukkelijk dat enkel substantiële gebreken, welke de werking en/of de ingebruikname verhinderen, aanleiding kunnen geven tot weigering van de oplevering.
      6. Indien de Klant de uitnodiging echter zonder gevolg laat, wordt hij geacht de montagewerken en de Magazijnrekken te hebben aanvaard.
      7. Het in gebruik nemen van de gemonteerde Goederen, geldt eveneens als stilzwijgende oplevering in hoofde van de Klant.
    2. In geval Jungheinrich niet tot de procedure zoals vermeld in voormelde paragraaf besluit, kan de Klant de levering slechts weigeren indien de Goederen en/of Diensten niet conform de bestelling zijn of gebreken vertonen. In dat geval moet de weigering onmiddellijk en uiterlijk binnen de acht (8) dagen nadat Jungheinrich de werf verlaten heeft schriftelijk en gedetailleerd aan Jungheinrich worden gemeld. Aanvaarding kan niet worden geweigerd indien slechts onbelangrijke gebreken of tekortkomingen zich hebben voorgedaan dan wel voordoen of anderszins op basis van onredelijke gronden. Indien de Klant nalaat om de redenen van zijn weigering alsook de bewijzen ter staving hiervan binnen een termijn acht (8) dagen nadat Jungheinrich de werf verlaten heeft mee te delen de Klant onweerlegbaar geacht wordt de levering aanvaard te hebben. De Goederen en/of Diensten worden bijgevolg geacht conform te zijn aan de bestelling en eventuele zichtbare gebreken zullen worden geacht aanvaard te zijn.
  12. Occasie Goederen worden door de Klant aanvaard in de over-

eengekomen staat waarin zij zich bevinden.

  1. Behalve in geval van niet-conforme levering, heeft de Klant geen retourrecht met betrekking tot de geleverde Goederen.

 

V.       Instructie en installatie

  1. Jungheinrich zal de Klant een handleiding of instructieboek met informatie over de constructie, werking en behandeling van Goederen Deze handleiding zal via de website van Jungheinrich toegankelijk zijn. Op verzoek van de Klant kan een handleiding op een papieren drager worden verleend. Indien beschikbaar is de handleiding op verzoek in een andere taal te verkrijgen via de website van Jungheinrich.
  2. Een handleiding voor Occasiegoederen wordt verschaft voor zover deze beschikbaar is.
  3. Indien Jungheinrich Goederen levert, draagt Jungheinrich slechts zorg voor de installatie of montage, indien en voor zover dat uitdrukkelijk is overeengekomen. De montage en demontage van door de Klant aangeleverde toebehoren is niet inbegrepen, tenzij uitdrukkelijk overeengekomen.
  4. Indien en voor zover Jungheinrich zorg draagt voor de montage van Magazijnrekken (i.e. het oprichten, samenvoegen, wijzigen en installeren van Magazijnrekken volgens de technische voorschriften van Jungheinrich) gelden aanvullend de volgende voorwaarden:
    1. De te monteren Magazijnrekken zijn overeenkomstig de orderbevestiging van Jungheinrich. De opstellingswijze is volgens de overeengekomen tekening, schets of omschrijving. Wijzigingen in de montage of opstellingen zullen als meer-/ minderwerk worden verrekend. Als meerwerk ontstaat, dan dient de Klant rekening te houden met extra kosten die ontstaan door de inzet van montagehulpmiddelen zoals een heftruck, rolsteiger, betonzaag , door loon, door wacht- en reisuren en door extra reis- en verblijfkosten. Deze worden gefactureerd aan de op dat ogenblik geldende tarieven.
    2. Tijdens de uitvoering van de montagewerken zal de Klant instaan voor de bewaking van de werf en de hieruit voortvloeiende risico’s op zich nemen. Elke door Jungheinrich geleden schade, met inbegrip van diefstal, te wijten aan een gebrekkige bewaking, zal volledig worden vergoed door de Klant.
    3. De Klant zal onverwijld een gekwalificeerd persoon als projectleider aanwijzen, die door de Klant gemachtigd is om in zijn naam bindende beslissingen te Tevens dient de Klant dan uit eigen beweging alle gegevens ter beschikking te stellen m.b.t. de ligging van verdekte nutsleidingen (stroom, gas en water etc.). Voorts dient de Klant op eigen kosten zorg te dragen voor:
      1. De voor de montage en inbedrijfstelling benodigde apparatuur en materialen, met inbegrip van schragen, hijsgereedschappen, kranen etc;
      2. Specifieke veiligheidskleding en -voorzieningen, die uitzonderlijk voor een bepaalde montage vereist
    4. De Klant draagt de verantwoordelijkheid dat de hieronder genoemde zaken zijn geregeld vóórdat de Goederen worden aangeleverd en de montageploeg van Jungheinrich arriveert:
      1. De vloer voldoet qua draagvermogen, vlakheid e.d. aan de eisen, eventueel afzonderlijk gespecificeerd door Jungheinrich;
      2. De ruimte waar de Goederen aangevoerd en gemonteerd worden dient opgeruimd en schoon zijn;
      3. Ingeval van binnenwerken moeten wanden en plafonds, deuren en ramen reeds geplaatst zijn voor de geplande aanvangsdatum van de montage;
      4. Tijdens de montage moet ongehinderd gewerkt kunnen worden;
      5. De Klant dient voor de afvoer van het verpakkingsmateriaal te zorgen;
      6. De Klant is verplicht haar medewerkers die meewerken aan de montage voldoende te verzekeren.

VI.      Onderhoudsdiensten

  1. Algemeen
    • Overeenkomsten inzake de levering van Preventief Onderhoud of Full Service komen slechts tot stand na de schriftelijke bevestiging van Jungheinrich.
    • In het geval van een bestaande handelsrelatie waarbij de Klant reeds over een redelijk aantal Goederen beschikt met een Preventieve Onderhoudsovereenkomst, wordt de Preventieve Onderhoudsovereenkomst geacht eveneens tot stand te zijn gekomen voor de nieuwe levering, behoudens uitdrukkelijk voorbehoud door een van de Partijen.

  1. Preventief Onderhoud
    • Gedurende de looptijd van een Overeenkomst tot Preventief Onderhoud zal Jungheinrich, voor zover van toepassing, volgens de in de onderhoudsovereenkomst vermelde frequentie, Preventief Onderhoud aan de in de onderhoudsovereenkomst vermelde Goederen uitvoeren. Onder Preventief Onderhoud wordt verstaan: het controleren, smeren, afstellen en bijvullen van de Goederen in overeenstemming met de gebruiksaanwijzing van de fabrikant.
    • De prijs per onderhoud zoals gestipuleerd in de onderhoudsovereenkomst omvat de arbeidstijd voor de uitvoering van het Preventief Eventueel benodigde smeermiddelen, reinigingsmiddelen, onderdelen of filters maken geen onderdeel uit van deze prijs en zullen gefactureerd worden aan de op dat ogenblik geldende tarieven.
    • Jungheinrich zal de Diensten in het kader van Preventief Onderhoud uitvoeren volgens de frequentie zoals bepaald in de onderhoudsovereenkomst.
    • Het Preventief Onderhoud wordt uitsluitend uitgevoerd naargelang de beschikbaarheden van Jungheinrich en desgevallend na voorafgaandelijke afspraak tussen de Partijen tijdens de werkuren zoals bepaald in artikel 2. van onderhavige Algemene Voorwaarden. Indien een afspraak is gemaakt maar Jungheinrich de Diensten niet kan uitvoeren om redenen toerekenbaar aan de Klant, dan is Jungheinrich gerechtigd om kosten in rekening te brengen ter dekking van de verloren arbeidstijd en verplaatsing.
    • De in de onderhoudsovereenkomst gestipuleerde prijs is jaarlijks herzienbaar vanaf januari. Een stilzwijgende of contractuele afstand gedurende het lopende jaar houdt geen verzaking in van deze jaarlijkse aanpassing wijzigt geenszins het recht van Jungheinrich op een prijsaanpassing in de erop volgende
    • De Overeenkomst tot Preventief Onderhoud wordt gesloten voor onbepaalde duur. Elke Partij heeft het recht om de Overeenkomst schriftelijk (d.w.z. e-mail volstaat) op te zeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) Bij gebrek van opzeg of in geval van onregelmatige opzeg is de Klant gehouden tot een vervangende vergoeding.
  2. Full Service
    • Full Service is gebaseerd op de analyse van de bedrijfsomstandigheden van de Goederen die door Jungheinrich en de Klant werd De Klant verbindt zich ertoe elke wijziging aan de bedrijfsomstandigheden onmiddellijk schriftelijk aan Jungheinrich te melden. Partijen aanvaarden dat een dergelijke wijziging aanleiding kan geven tot een herziening van de overeengekomen prijs, of, als Jungheinrich dit noodzakelijk acht, tot de verbreking van de Overeenkomst.
    • Full Service omvat de volgende dienstverlening:
      1. periodieke uitvoering van preventief onderhoud;
      2. herstellingen die het gevolg zijn van normale slijtage bij een correct gebruik van de Goederen volgens de richtlijnen van Jungheinrich, zoals bepaald in de gebruikshandleiding, en overeenkomstig analyse van de bedrijfsomstandigheden;
      3. verplaatsingen, afgelegde kilometers en arbeidstijd, noodzakelijk voor de werkzaamheden opgesomd in punt
        1. en van huidig artikel;
      4. levering en installatie van wisselstukken, noodzakelijk voor de werkzaamheden opgesomd in punt en b. van huidig artikel;
      5. indien het Goed is uitgerust met een lithium-ion (Li-ion) batterij, omvat Full Service eveneens de volgende service op de li-ion batterij:
  1. uitwendige visuele inspectie
  2. controle van pooldoorvoeringen

  1. test van de batterijfunctie
  2. update van de batterij-software (indien nodig)
  3. capaciteitsgarantie volgens de in artikel X. vermelde garantievoorwaarden en -uitsluitingen, indien de capaciteit is gedaald tot minder dan 65% van de nominale capaciteit. Voormelde capaciteitsgarantie is geldig voor de duur van het afgesloten Full Service contract, met een maximumperiode van 000 uren of acht (8) jaar beginnende op de datum van de levering en/of indienststelling van het Goed, voor zover aan de algemene gebruiksvoorwaarden werd voldaan en het Goed zich niet in één van de uitsluitingsgronden, zoals voorzien in artikel X.6., bevindt. De capaciteitsgarantie komt te vervallen wanneer één van beide tijdslimieten, zoals hierboven bepaald, is bereikt. De garantie zal in elk geval komen te vervallen wanneer de Overeenkomst wordt beëindigd.
    • Volgende prestaties zijn uitdrukkelijk uitgesloten van Full Service,

en de kosten voor deze prestaties blijven voor rekening van de Klant:

  1. herstelling van schade veroorzaakt door ongelukken, nalatigheid, verkeerdelijk gebruik, (opzettelijke) fout en/of weerswisselvalligheid;
  2. onderhoud, herstelling en/of vervanging van onderdelen, niet door Jungheinrich geleverd;
  3. gedeeltelijke of gehele revisie van de Goederen;
  4. werken in bijzondere omstandigheden, zoals in koelruimten en bijtende omstandigheden, tenzij in de bedrijfsomstandigheden vermeld;
  5. herstelling van schade en defecten aan de Goederen die het gevolg zijn van wijzigingen die niet door techniekers in opdracht van Jungheinrich zijn aangebracht.
  • Volgende prestaties maken aanvullend deel uit van Full Service, indien en voor zover de Klant overeenkomstig de analyse van de bedrijfsomstandigheden voor deze optie heeft gekozen:
    1. Batterijservice op loodzuurbatterijen: een jaarlijks onderhoud van de batterij, bestaande uit volgende elementen:
  1. Basisreiniging
  2. Meten van spanning en elektrolytdichtheid
  3. Controle van het elektrolytniveau
  4. Controle van kabeluiteinden, connectoren en kabels
  5. Controle van Aquamatik (indien van toepassing ook elektrolytcirculatie)
  6. Milieuvriendelijke verwerking van afvalstoffen

De Klant heeft een capaciteitsgarantie van 1.250 laadcycli of vijf (5) jaar, beginnende op de datum van de levering en/of indienststelling van de batterij, voor zover aan de algemene gebruiksvoorwaarden werd voldaan. De garantie komt te vervallen wanneer één van beide tijdslimieten, zoals hierboven bepaald, is bereikt. De garantie zal in elk geval komen te vervallen wanneer de Overeenkomst wordt beëindigd.

  • Herstellingen die overeenkomstig voormelde paragraaf 3. niet inbegrepen zijn in Full Service, worden uitgevoerd na goedkeuring van de Klant in welke vorm dan ook, al dan niet na opmaak van een offerte al naargelang de concrete herstelling. Diensten die niet inbegrepen zijn in Full Service worden gefactureerd aan de op dat ogenblik geldende tarieven. Jungheinrich behoudt zich het recht voor om bestekkosten (diagnosekosten + verplaatsingskosten) aan te rekenen aan de Klant.
  • Verhindering van de Klant om van het Goed gebruik te maken zal

geen invloed hebben op het voortduren van de Overeenkomst of op de verschuldigdheid van het maandelijks Full Service bedrag, noch doet dit een recht in hoofde van de Klant ontstaan op de terbeschikkingstelling van een vervangtoestel, tenzij anders overeengekomen.

  • De Goederen worden uitgerust met een urenteller. Het is de primaire verantwoordelijkheid van de Klant om de urenstanden zelf te controleren en op te volgen. Niettegenstaande het voorgaande, heeft Jungheinrich het recht om de urenstanden periodiek te controleren. Bij overschrijding van het maximum aantal bedrijfsuren per Goed per jaar zoals gestipuleerd in de Overeenkomst, wordt voor elk extra bedrijfsuur een vergoeding aangerekend op basis van de in de Overeenkomst vermelde prijs per meeruur. Facturatie vindt plaats, naar de keuze van Jungheinrich, ofwel aan het einde van het desbetreffende contractjaar, ofwel uiterlijk aan het einde van looptijd van de Overeenkomst. Minuren worden niet terugbetaald. Partijen komen daarnaast overeen dat, conform hetgeen bepaald is in artikel VI.3.1., een overschrijding van de bedrijfsuren aanleiding kan geven tot een herziening van de overeengekomen prijs, of, als Jungheinrich dit noodzakelijk acht, tot de verbreking van de
  • Full Service wordt uitgevoerd naargelang de beschikbaarheden

van Jungheinrich en desgevallend na voorafgaandelijke afspraak tussen de Partijen tijdens de werkuren zoals bepaald in artikel IV.2. van onderhavige Algemene Voorwaarden. Indien een afspraak is gemaakt maar Jungheinrich de Diensten niet kan uitvoeren om redenen toerekenbaar aan de Klant, dan is Jungheinrich gerechtigd om kosten in rekening te brengen ter dekking van de verloren arbeidstijd en verplaatsing.

  • De in de Overeenkomst gestipuleerde prijs voor Full Service is jaarlijks herzienbaar vanaf januari. Een stilzwijgende of contractuele afstand gedurende het lopende jaar houdt geen verzaking in van deze jaarlijkse aanpassing wijzigt geenszins het recht van Jungheinrich op een prijsaanpassing in de erop volgende
  • Het Full Service contract wordt gesloten voor bepaalde duur zoals vastgelegd in de Overeenkomst.
  • Behoudens andersluidende overeenkomst, wordt iedere prestatie in het kader van Full Service exclusief door Jungheinrich
  • Elke vastgestelde afwijking, storing of schade dient onmiddellijk aan Jungheinrich te worden gemeld.
  • Daarnaast aanvaardt de Klant dat elke herstelling, noodzakelijk ten gevolge van een ongeval, tekortkoming van en/of verkeerdelijk gebruik door de Klant, tegen betaling uitsluitend door Jungheinrich wordt uitgevoerd. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat, indien de Klant beslist om een dergelijke herstelling niet te laten uitvoeren waardoor het optimaal functioneren van het Goed belemmerd wordt, Jungheinrich niet gehouden is tot nakoming van haar verplichtingen onder Full Service en ook geen verdere verantwoordelijkheid draagt voor directe en indirecte schade die hieruit voortvloeit.

 

VII.     Eigendomsvoorbehoud

  1. Jungheinrich behoudt zich de eigendom voor van alle geleverde Goederen tot de volledige betaling van alle vorderingen die Jungheinrich uit de handelsrelatie met de Klant heeft, inclusief vorderingen uit hoofde van geleverde aanvullende Diensten (bijvoorbeeld montage) zijn ontvangen.
  2. Het is de Klant niet toegestaan Goederen waarop een eigendomsvoorbehoud rust te gebruiken buiten de bedrijfsruimte en buiten het kader van zijn gewone bedrijfsactiviteiten.
  3. Zolang het eigendomsvoorbehoud bestaat, is de Klant verplicht

de Goederen waarop een eigendomsvoorbehoud rust afdoende te verzekeren tegen verlies of beschadiging.

  1. Indien derden enig recht op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Goederen willen vestigen of doen gelden, is de Klant verplicht Jungheinrich binnen 24 uur nadat hij daarvan kennis heeft genomen, op de hoogte te Jungheinrich is in dat geval gerechtigd om de betreffende Goederen tijdelijk of definitief bij de Klant weg te (laten) halen.
  2. Indien de Klant enige betalingsverplichting niet nakomt, is Jungheinrich gerechtigd de Goederen, waarop nog een eigendomsvoorbehoud rust, terug te nemen. De Klant is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen, waaronder het verschaffen van toegang tot de plaats waar de Goederen waarop het eigendomsvoorbehoud rust zich bevinden. Jungheinrich is niet gehouden de Klant de schade te vergoeden, die deze in verband met de terugname lijdt. Alle kosten met betrekking tot de uitoefening van het eigendomsvoorbehoud, waaronder de kosten van vervoer en opslag, zijn voor rekening van de Klant.
  3. Nadat Jungheinrich de Goederen waarop het eigendomsvoorbehoud rust bij de Klant heeft weggehaald, zal de Klant worden gecrediteerd voor een bedrag gelijk aan de op de dag van het weghalen geldende inkoopprijs, maar ten hoogste voor het aan de Klant in rekening gebrachte bedrag.

 

VIII.    Prijzen, facturatie en betalingsvoorwaarden

  1. Alle prijzen zijn exclusief
  2. Prijzen worden gefactureerd volgens het tarief dat van toepassing is op de dag van de schriftelijke orderbevestiging, zoals bedoeld in artikel 7., voor zover geen verhoging van de lonen, sociale lasten, grondstoffen, of transportkosten ondertussen de (fabricatie)kosten vermeerderd hebben.
  3. Eventuele bijkomende kosten, zoals kosten van opslag, verpakking, transport, verzekering, belastingen, in- of exportvergoedingen zijn voor rekening van de Klant, tenzij anders
  4. Alle facturen zijn betaalbaar op de zetel van Jungheinrich te Leuven binnen de veertien (14) dagen na factuurdatum, tenzij anders overeengekomen en schriftelijk aanvaard door
  5. In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur, zal het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, worden verhoogd met een forfaitaire vergoeding van 10%, met een minimum van 100 EUR.
  6. Daarenboven is, van rechtswege en zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, een verwijlintrest verschuldigd, die zal berekend worden overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002 inzake de betalingsachterstand bij handelstransacties.
  7. Bij niet-betaling op de vervaldag behoudt Jungheinrich zich het recht voor om de uitvoering van haar verplichtingen onder de Overeenkomst evenals alle lopende bestellingen aangaande Goederen en/of Diensten op te schorten totdat het openstaand saldo volledig is voldaan, en zonder dat dit voor de Klant aanleiding zal kunnen zijn om schadevergoeding te vorderen. Partijen komen expliciet overeen dat zij alle afzonderlijke overeenkomsten als één en ondeelbaar beschouwen voor wat betreft de toepassing van voormelde niet-uitvoeringsexceptie.
  8. De gehele of gedeeltelijke niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur maakt het verschuldigde saldo van alle andere, zelfs niet-vervallen facturen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling onmiddellijk opeisbaar.
  9. Indien de Klant bij de bestelling verzoekt te factureren aan een derde blijft de Klant, ondanks facturatie aan een derde, hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot nakoming van zijn verbintenissen

krachtens de Overeenkomst.

  1. Klachten aangaande de facturen dienen op straffe van verval per aangetekend schrijven binnen de tien (10) dagen na factuurdatum worden ingediend en zij dienen zeer gedetailleerd en precies worden omschreven. Het indienen van een klacht ontheft de Klant niet van zijn betalingsplicht. Blijft de Klant evenwel in gebreke te betalen zonder aangetekende mededeling van zijn bezwaren, dan is Jungheinrich gerechtigd haar verbintenis op te schorten, onverminderd haar recht op de verwijlintresten alsook op de schadeloosstelling zoals vermeld in voorgaande
  2. Overeenkomstig artikel 4, §2 van de Wet van 2 augustus 2002 inzake de betalingsachterstand bij handelstransacties dient de Klant uiterlijk op het moment van de ontvangst van de Goederen en/of prestatie van de Diensten aan Jungheinrich alle informatie mee te delen die nodig is om de factuur te kunnen uitreiken. Jungheinrich zal bij het opmaken van de factuur geen rekening houden met later bezorgde informatie.
  3. Jungheinrich neemt op haar facturen enkel de wettelijk verplichte vermeldingen op alsook – indien dit tussen Partijen schriftelijk werd overeengekomen en deze tijdig werd meegedeeld – een Purchase Order (PO) nummer. Indien de Klant wenst dat Jungheinrich bijkomende vormvereisten en/of modaliteiten in acht neemt met betrekking tot de facturatie (bv. gebruik van een betalingsplatform, toevoegen van bepaalde documenten en/ of referenties aan facturen, etc.) dient hieromtrent steeds een afzonderlijk wederzijds en schriftelijk akkoord tussen Partijen te worden
  4. Partijen komen daarnaast uitdrukkelijk overeen dat het niet of gebrekkig naleven door Jungheinrich van door de Klant opgelegde vormvereisten en/of modaliteiten met betrekking tot de facturatie (bv. gebruik van een betalingsplatform) in elk geval geen geldige redenen zijn voor factuurprotest en de Klant niet ontheffen van zijn betalingsplicht.

 

IX.      Garantie

  1. Claims van de Klant op basis van gebreken aan de Goederen of toebehoren van Jungheinrich of onbevredigende Diensten en/ of specificaties die contractueel zijn overeengekomen, moeten zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen acht (8) dagen na ontdekking en binnen de garantieperiode gedetailleerd omschreven worden gemeld aan Jungheinrich.
  2. In geval van een gebrek in het ontwerp, de kwaliteit of de uitvoering van de geleverde Goed, toebehoren of Diensten, zal Jungheinrich naar haar vrije keuze het deel van de Goederen met gebreken herstellen of vervangen of de Diensten opnieuw uitvoeren. Indien Jungheinrich er niet in slaagt binnen een redelijke termijn te voldoen aan haar garantieverplichtingen, of nalaat om onderdelen met gebreken te herstellen of te vervangen of om de Diensten opnieuw uit te voeren, heeft de Klant recht op een redelijke vermindering van de overeengekomen prijs of de ontbinding van de Overeenkomst, waarbij enkel sprake kan zijn van gedeeltelijke ontbinding van dat deel van de Overeenkomst waarop het gebrek direct betrekking heeft.
  3. Indien de Klant besluit om de betreffende Overeenkomst wegens kwaliteitsgebreken te ontbinden, zal Jungheinrich de teruggave van het betreffende geleverde Goed aanvaarden en de bedragen die door de Klant zijn betaald voor het betreffende geleverde Goed terugbetalen, minus een passende compensatie voor het gebruik van het Goed tot dat De Klant is ertoe gehouden de teruggave van de goederen zoveel mogelijk te faciliteren. De Klant mag op geen enkele wijze de teruggave verhinderen.
  4. Deze garantieregeling is niet van toepassing op normale slijtage

en evenmin op onbehoorlijk, onzorgvuldig of incorrect gebruik onder meer volgens de bepalingen van de gebruikshandleiding, of ontoereikend onderhoud (voor zover niet toerekenbaar aan Jungheinrich) of gebruik van ongeschikte hulpmiddelen of middelen. Herstel of vervanging door de Klant of derden zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Jungheinrich levert het verval van de garantie op. Jungheinrich gaat niet akkoord met werkzaamheden die door derden (op haar kosten) worden verricht, tenzij Jungheinrich hiervoor haar uitdrukkelijke schriftelijke toestemming heeft gegeven.

  1. De garantieperiode begint op de datum waarop de Klant het Goed en/of de Dienst heeft aanvaard conform artikel IV. De volgende garantieperioden zijn van toepassing:
    • Goederen: 12 maanden of 1.200 bedrijfsuren. De garantie komt te vervallen wanneer de eerste van één van beide limieten is bereikt.
    • Batterijladers: 12 maanden of 1.200 bedrijfsuren. De garantie komt te vervallen wanneer de eerste van één van beide limieten is bereikt.
    • Magazijnrekken: 12
    • Loodzuurbatterijen: 12
    • Occasie trucks: er wordt geen garantie verleend, tenzij anders bepaald in de offerte.
    • Wisselstukken en onderdelen: 6
    • Diensten: 3

Er worden door Jungheinrich geen andere garanties verstrekt dan genoemd in het voorgaande.

  1. De garantie wordt verleend intuitu personae. Behoudens schriftelijk akkoord van Jungheinrich vervalt deze garantie zodra de goederen worden overgedragen aan derden.
  2. De garantie van dit artikel is enkel van toepassing op Goederen die zich in België of Luxemburg bevinden op het ogenblik dat het garantiegeval zich voordoet en de garantieservice wordt uitgevoerd.

 

X.       Garantie voor Jungheinrich lithium-ion batterijen

  1. Toepassingsgebied
    • Deze garantie is van toepassing op
      • alle lithium-ion batterijen (24-80 V) van het merk Jungheinrich (hierna “Batterijen“)
      • die door Jungheinrich of een erkende distributeur van Jungheinrich zijn verzonden in het kader van een bestelling die op of na de inwerkingtreding van deze Algemene Voorwaarden werd geplaatst en
      • die zich in België of Luxemburg bevinden op het ogenblik dat het garantiegeval zich voordoet en de garantieservice wordt uitgevoerd.
    • De garantie geldt niet voor batterijen van het type AME, EJE M- of EJC M- Goederen en Goederen van het merk Ameise.
    • De rechten en rechtsmiddelen die uit de garantie voortvloeien, komen toe aan de eigenaar van de Batterij op het moment dat het garantiegeval zich voordoet of aan de partij die door de eigenaar is gemachtigd om vorderingen uit hoofde van de garantie in te stellen (hierna de “Garantiehouder“).
  2. Garantieperiode
    • De garantie geldt voor een periode van acht (8) jaar vanaf de datum waarop Jungheinrich of een erkende distributeur van Jungheinrich de originele Batterij aan de eerste koper heeft geleverd (hierna “Garantieperiode“). De omvang van de rechten en rechtsmiddelen kan in de loop van de Garantieperiode worden beperkt, zoals in onderhavig artikel X. bepaald.
    • De uitvoering van garantieservice door Jungheinrich in het kader van deze garantie heeft geen invloed op de In het bijzonder zal de uitvoering van garantieservice de

Garantieperiode niet opschorten of opnieuw doen ingaan.

  1. Garantiegevallen
    • Een garantiegeval betreft de situatie waarbij de Batterij bij aanvang niet de waarden bereikt die zijn vermeld in het desbetreffende productinformatieblad of als de werkelijke capaciteit van de Batterij is gedaald tot minder dan 65% van de nominale capaciteit (hierna een “Garantiegeval“ genoemd). Een Garantiegeval wordt echter niet geacht te hebben plaatsgevonden als de werkelijke capaciteit van de Batterij ten minste 65% van de nominale capaciteit bedraagt.
    • De nominale capaciteit van een Batterij is de capaciteit die op het typeplaatje is vermeld.
    • De werkelijke capaciteit van een Batterij is de waarde die Jungheinrich in samenspraak met de Garantiehouder met behulp van geijkte instrumenten heeft gemeten bij een omgevingstemperatuur tussen 20 °C en 30 °C en bij een ontlaadsnelheid van maximaal 0,2 C (d.w.z. volledige ontlading van de Batterij binnen vijf (5) uur).
  2. Garantieservice
    • Indien zich een Garantiegeval voordoet, zal Jungheinrich de betrokken Batterij naar eigen goeddunken repareren of vervangen door een batterij die ten minste gelijkwaardig is aan de originele batterij (“Garantieservice“). De plaats van uitvoering voor de doeleinden van de Garantieservice is de plaats waar de Batterij voor het beoogde doel wordt gebruikt in België of Luxemburg op het moment dat het Garantiegeval zich voordoet.
    • Indien het Garantiegeval plaatsvindt in de eerste drie (3) jaar van de Garantieperiode, draagt Jungheinrich alle kosten en uitgaven die het in verband met de Garantieservice maakt, inclusief de materiaalkosten en werkuren alsmede de reiskosten van
    • Indien het Garantiegeval zich voordoet vanaf het vierde jaar van de Garantieperiode en Jungheinrich niet verplicht is alle kosten en uitgaven te dragen overeenkomstig paragraaf 4.2. hierboven, draagt Jungheinrich slechts een deel van de materiaalkosten die Jungheinrich heeft gemaakt in verband met de Garantieservice, zoals bepaald in overeenstemming met het jaar van de Garantieperiode en het aantal bedrijfsuren van het Goed waarin de Batterij is geïnstalleerd (“Bedrijfsuren van het Goed“) (zie de volgende berekeningsmatrix):

 

Bedrijfsuren van het toestel[u]
Jaar van de Garantieperiode 0 - 6.000 6.000 < u ≤
12.000
Jaar 0-3 Alle kosten en uitgaven zoals bepaald in paragraaf 4.2. 40%
Jaar 4-8 50% 30%
  • In gevallen waarin Jungheinrich niet de kosten van de Garantieservice draagt, zal de Garantiehouder de Garantieservice aan Jungheinrich betalen aan de op dat ogenblik geldende tarieven en op basis van Jungheinrichs prijslijsten voor
  • Jungheinrich is in het kader van deze garantie niet aansprakelijk voor andere prestaties dan de bovengenoemde Garantieservice.
  1. Garantievoorwaarden
    • Onverminderd de overige garantievoorwaarden is Jungheinrich alleen verplicht om gratis Garantieservice te verlenen overeenkomstig punt 4.2. als de bedrijfsurenteller van het Goed waarin de Batterij is ingebouwd niet meer dan 6.000 Bedrijfsuren van het Goed heeft geregistreerd.
    • Onverminderd de overige garantievoorwaarden is Jungheinrich

alleen verplicht om Garantieservice te verlenen overeenkomstig punt 4.3. als de Bedrijfsurenteller van het Goed waarin de Batterij is ingebouwd niet meer dan 12.000 Bedrijfsuren van het Goed heeft geregistreerd.

  • Onverminderd de overige garantievoorwaarden is Jungheinrich alleen verplicht om Garantieservice te verlenen overeenkomstig punt in gevallen waarin vanaf het begin van de Garantieperiode tot het optreden van het Garantiegeval zonder onderbreking een Overeenkomst tot Preventief Onderhoud van Jungheinrich (inclusief batterijservice) van kracht is geweest en de gegevens van de betrokken Batterij jaarlijks door Jungheinrich zijn uitgelezen.
  • ls de Batterij tijdens de Garantieperiode ten minste af en toe in een gekoelde omgeving (bijv. een koel- of diepvriescel) wordt gebruikt, is Jungheinrich alleen verplicht om Garantieservice te verlenen overeenkomstig punt 4. als de betreffende temperatuur in de gebruiksaanwijzing uitdrukkelijk is goedgekeurd door Jungheinrich of als er is voorzien in een diepvriezer-/
  • Onverminderd de overige garantievoorwaarden is Jungheinrich alleen verplicht om Garantieservice te verlenen overeenkomstig punt 4. als de Garantiehouder op verzoek van Jungheinrich schriftelijk kan documenteren op welke dag en welk tijdstip Jungheinrich of een erkende distributeur van Jungheinrich de originele Batterij heeft geleverd.
  • Indien de Garantiehouder kan aantonen dat het Garantiegeval niet is veroorzaakt door het niet voldoen aan de in de punten

5.2. tot en met 5.4. bepaalde voorwaarden, zal Jungheinrich Garantieservice verlenen hoewel niet aan deze voorwaarden is voldaan maar onverminderd de overige garantievoorwaarden.

  • De garantie bestaat uit het vervangen of herstellen van onderdelen die door Jungheinrich als defect worden beschouwd. Een eventuele herstelling en/of vervanging houdt geen verlenging in van de in artikel X.2 bedoelde termijn.
  • De vervangen onderdelen worden eigendom van Jungheinrich zodra de vervanging is uitgevoerd.
  1. Uitsluitingen
    • Jungheinrich zal worden ontheven van iedere verplichting tot het verlenen van Garantieservice in geval van een Garantiegeval indien het optreden van het vermeende Garantiegeval ten minste gedeeltelijk aan een van de volgende oorzaken kan worden toegeschreven:
      • de Klant heeft de Batterij niet op de juiste manier vervoerd, opgeslagen, geïnstalleerd, gebruikt of elektrisch aangesloten;
      • andere personen dan gecertificeerde werknemers van Jungheinrich of een door Jungheinrich aangewezen vertegenwoordiger hebben de Batterij gewijzigd, verwijderd, hersteld of vervangen;
      • de geldende gebruiksvoorschriften van Jungheinrich zijn niet nageleefd;
      • er is een niet door Jungheinrich goedgekeurd laadapparaat gebruikt;
      • het ontbreken van een wekelijkse volledige lading waarbij men het laadproces tot 100% dient door te voeren en de bijlading uit minimum 50% dient te bestaan;
      • externe invloeden, met inbegrip van ongewone fysische of elektrische belastingen (spanningspieken, inschakelstroom, blikseminslag, overstroming, brand, ongevallen enz.);
      • de bedrijfs-, oplaad- of opslagtemperatuur van de Batterijen is in de loop van de twaalf (12) maanden onmiddellijk voorafgaand aan het optreden van het Garantiegeval meer dan eenmaal afgeweken van het in de gebruiksaanwijzing gespecificeerde bereik;

  • de maximale energiedoorvoer van de Batterij van 200% van de nominale capaciteit per bedrijfsdag is meer dan eenmaal overschreden binnen een periode van vier (4) weken.
  1. Garantieprocedure
    • Indien de omstandigheden waarin het Garantiegeval zich heeft voorgedaan duidelijk zijn voor de Garantiehouder, dient hij Jungheinrich binnen acht (8) dagen na het optreden van het Garantiegeval schriftelijk (bijv. per post, e-mail, fax) op de hoogte te brengen van zijn garantieclaim. Indien de omstandigheden waarin het Garantiegeval zich heeft voorgedaan niet duidelijk zijn voor de Garantiehouder, dient hij Jungheinrich binnen twee

(2) maanden na het tijdstip waarop hij voor het eerst kennis krijgt of had kunnen krijgen van het optreden van het Garantiegeval schriftelijk (bijv. per post, e-mail, fax) in kennis te stellen van zijn garantieclaim.

  • Indien de Garantiehouder uit hoofde van de garantie een garantieclaim indient tegen Jungheinrich en uit de controle van de betrokken Batterij door Jungheinrich blijkt dat er geen sprake is van een Garantiegeval of dat Jungheinrich om een van de in punt 6 genoemde redenen niet verplicht is Garantieservice te verlenen, kan Jungheinrich van de Garantiehouder een eenmalige servicevergoeding van 250 EUR (excl. BTW) Dit is niet van toepassing indien de omstandigheden het voor de Garantiehouder onmogelijk maakten om vast te stellen dat er geen sprake was van een Garantiegeval of indien de verplichting van Jungheinrich om Garantieservice te verlenen om een van de in punt 6. genoemde redenen uitgesloten is.
  1. Rechten en rechtsmiddelen
    • Deze garantie doet geen afbreuk aan contractuele en wettelijke rechten en rechtsmiddelen in verband met de In het bijzonder verandert deze garantie niets aan verjaringstermijnen met betrekking tot contractuele of wettelijke rechten en rechtsmiddelen.

XI.      Overdracht

  1. Hetisde Klantverbodendevorderingen, rechtenenverplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst met Jungheinrich, onder welke voorwaarde ook, over te dragen, behoudens de voorafgaande schriftelijke toestemming van Jungheinrich en onder de modaliteiten bepaald door Jungheinrich.
  2. Daarnaast is Jungheinrich toegestaan om onderaannemers in te schakelen, bijvoorbeeld voor het transport van de Goederen en toebehoren naar de overeengekomen locatie van de Klant voor specifieke onderhoudswerkzaamheden en voor de montage van Magazijnrekken.

XII.     Aansprakelijkheid

  1. Jungheinrich neemt de verantwoordelijkheid op zich voor productaansprakelijkheid overeenkomstig de dwingende wettelijke bepalingen in dat verband. Jungheinrich is in geen geval aansprakelijk indien schade wordt veroorzaakt die niet alleen te wijten is aan een gebrek in de Goederen en toebehoren, maar ook door een fout of nalatigheid van de Klant of een persoon voor wie de Klant verantwoordelijk is.
  2. Jungheinrich of haar aangestelden, zijn niet aansprakelijk voor materiële schade veroorzaakt door nalatigheid, gewone of lichte
  3. Behalve in geval van (i) opzettelijke fouten of (ii) fouten door Jungheinrich of haar aangestelden die het leven of de fysieke integriteit aantasten, is is de totale aansprakelijkheid van Jungheinrich op basis van artikel XII. van deze Algemene Voorwaarden per schadegeval beperkt ten belope van het door de Klant betaalde factuurbedrag, met betrekking tot de desbetreffende Bij meerdere schadegevallen kan

de totale aansprakelijkheid van Jungheinrich op basis van dit artikel XII. per jaar als gevolg van een fout of nalatigheid van Jungheinrich niet meer bedragen dan de totale waarde van alle factuurbedragen met betrekking tot de betreffende levering gedurende dat jaar.

  1. Onverminderd de toepasselijke regels van dwingend recht en openbare orde, is de aansprakelijkheid van Jungheinrich, ongeacht de juridische reden van de schade, uitgesloten voor indirecte of gevolgschade (zoals maar niet beperkt tot winst- en omzetderving, geleden verlies, vertragingsschade, bedrijfsstagnatie, gemiste besparingen, gebruiksderving, productieverliezen, kosten voor vervangingsaankopen, vergeefse onkosten , nuttelozen uitgaven, zuiver financiële verliezen, zoals boetes) en in ieder geval beperkt tot de bedragen vermeld in art XII.3.

5  De Klant erkent dat het herstel van de schade veroorzaakt door de niet-nakoming van een contractuele verbintenis door een bestuurder of medewerker van Jungheinrich, binnen de wettelijke grenzen enkel grond is voor een contractuele vordering tegen Jungheinrich en geen grond voor een buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering tegen de bestuurder of medewerker van Jungheinrich, zelfs niet wanneer de gebeurtenis die aan de oorsprong ligt van de schade ook een onrechtmatige daad vormt.

  1. De Klant erkent dat het herstel van de schade veroorzaakt door niet-nakoming van een contractuele verbintenis opgenomen in de Overeenkomst, binnen de wettelijke grenzen, exclusief beheerst wordt door de regels van het contractenrecht, zelfs wanneer de gebeurtenis die aan de oorsprong ligt van de schade ook een onrechtmatige daad vormt.
  2. Geen enkele bepaling van deze Algemene Voorwaarden mag worden geïnterpreteerd of toegepast in de zin dat deze de aansprakelijkheid van Jungheinrich uitsluit of beperkt in de mate dat dit niet toegestaan is overeenkomstig het toepasselijk

XIII.    Gezondheid, veiligheid en milieu

  1. De Klant verbindt er zich toe om de techniekers van Jungheinrich voorafgaand in kennis te stellen van de bestaande veiligheidsvoorschriften, voor zover deze relevant zijn voor de techniekers van Jungheinrich. De Klant verbindt er zich eveneens toe om de techniekers van Jungheinrich te begeleiden en bij te staan waar nodig. Bij gebreke hieraan kan Jungheinrich geenszins aansprakelijk worden gesteld voor het niet naleven van de geldende interne veiligheidsvoorschriften. In het geval een bijkomende opleiding vereist is zal de Klant Jungheinrich hiervan tijdig op de hoogte stellen. De kosten van deze opleiding alsmede de kosten voor de terbeschikkingstelling van de techniekers van Jungheinrich zijn geheel ten laste van de De Klant is aansprakelijk voor schade geleden door het nalaten van dergelijke opleidingen te geven of door het gebrekkig karakter van deze opleidingen.
  2. Tenzij anders overeengekomen, staat de Klant in voor de

verwerking van alle restproducten en -stoffen welke in het kader van de uitvoering van de Dienst overblijven, overeenkomstig de geldende wettelijke reglementering. De verwerkingskosten blijven integraal ten laste van de Klant.

  1. Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord, is de Klant verantwoordelijk voor de aanstelling en betaling van een veiligheidscoördinator, zo dit wettelijk vereist is.
  2. In het kader van de uitvoering van de Diensten op locatie bij de Klant, geldt het volgende:
    1. Indien de Klant het gebruik van specifieke persoonlijke beschermingsmiddelen vereist, verbindt de Klant er zich toe deze kosteloos ter beschikking stellen van de techniekers van
    2. De Klant verbindt zich er toe een ruimte ter beschikking

te stellen aan de medewerker van Jungheinrich dewelke overeenstemt met de vereisten zoals opgelegd door de toepasselijke wetgeving met betrekking tot het welzijn van werknemers (met inbegrip van de Codex over het Welzijn op het Werk). De Klant verzekert met name dat er sprake is van een normale werktemperatuur (d.i. minimaal 16 °C cfr. artikel V.1-3 Codex over het Welzijn op het Werk) en sanitaire voorzieningen.

  1. De Klant verbindt zich er tevens toe om het nodige personeel en materieel kosteloos ter beschikking te stellen aan Jungheinrich, teneinde deze laatste toe te laten haar werkzaamheden efficiënt uit te voeren. De Klant voorziet met name de voor de Diensten noodzakelijke faciliteiten zoals elektriciteit, water Daarnaast draagt de Klant in ieder geval tijdig zorg voor: de tijdige terbeschikkingstelling van de Goederen; een goede en veilige toegang tot de werkplek, zo nodig ook buiten de bij de Klant gebruikelijke werktijden; de aanwezigheid van vergunningen, voor zover voor het gebruik en/of de uitvoering van de werkzaamheden vereist; een losplaats alsook voldoende opslagruimte, voor zover nodig overdekt en afsluitbaar; de benodigde energie, water, brand- en smeerstoffen en, tenzij anders wordt overeengekomen, de benodigde ladders, steigers en ander door Jungheinrich aan te wijzen hulpmateriaal.
  2. Partijen aanvaarden uitdrukkelijk dat Jungheinrich op geen

wijze enige verantwoordelijkheid draagt met betrekking tot het ter beschikking gestelde personeel en/of materiaal. De Klant verbindt er zich toe om Jungheinrich volledig te vrijwaren voor elke vordering die hieruit zou voortvloeien.

  1. Indien de Klant de verplichtingen uit dit artikel niet nakomt, heeft Jungheinrich het recht om, desgevallend via derden, op kosten van de Klant zelf de nodige maatregelen te voorzien.
  2. Iedere vertraging welke daarenboven zou volgen uit de niet- nakoming van de verplichtingen uit dit artikel zal integraal aan de Klant worden aangerekend en is geenszins tegenstelbaar aan

XIV.    Overmacht - imprevisieleer

  1. Voor Jungheinrich geldt als overmacht omstandigheden van feitelijke, juridische of andere aard, die - al dan niet voorzienbaar

- buiten haar schuld de tijdige nakoming van de Overeenkomst verhinderen of ernstig verzwaren. Als zodanige omstandigheden gelden onder meer: stakingen; bedrijfsbezettingen; productie- onderbrekingen als gevolg van machinebreuk, storingen in toevoer van energie en water of brand e.d.; import-, export- en productieverboden en andere overheidsmaatregelen; transportbelemmeringen; tekortschieten van toeleveranciers en hulppersonen; epidemieën; pandemieën.

  1. Doet zich aan de zijde van Jungheinrich een omstandigheid van overmacht voor, dan zal Jungheinrich de Klant hiervan onverwijld in kennis stellen. De verplichtingen waarvan de nakoming door overmacht wordt verhinderd of voor Jungheinrich ernstig wordt verzwaard worden opgeschort, zonder dat enig recht op schadevergoeding ontstaat. Indien vaststaat dat de overmachttoestand langer dan dertig (30) volle werkdagen zal duren, of zodra de overmachttoestand langer dan dertig (30) volle werkdagen heeft geduurd, is iedere Partij gerechtigd de Overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven te ontbinden, zonder dat enig recht op schadevergoeding
  2. De Klant is gebonden door de voorwaarden van de Overeenkomst zoals deze bestaan op het ogenblik van de totstandkoming van de Overeenkomst tussen de Klant en Eventuele latere onvoorziene omstandigheden die zich buiten de wil van de Klant voordoen waardoor de uitvoering van de overeenkomst

verzwaard of bemoeilijkt wordt, waaronder maar niet beperkt tot gewijzigde marktomstandigheden, beschikbaarheid van goederen en diensten of wijzigingen in de wetgeving, hebben geen invloed op de geldigheid of afdwingbaarheid van de Overeenkomst. De Klant ziet af van enig recht om onvoorziene omstandigheden in te roepen als grond voor heronderhandeling of beëindiging van de Overeenkomst. De toepassing van artikel

5.74 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitgesloten.

 

XV.     Gegevensbescherming

  1. Jungheinrich verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Tevens zal Jungheinrich de persoonsgegevens vertrouwelijk behandelen, en persoonsgegevens niet buiten de doeleinden van de Overeenkomst verwerken, noch aan derden In het bijzonder zal Jungheinrich alle werknemers die zijn aangesteld of in de toekomst worden aangesteld verplichten om geheimhouding van persoonsgegevens te handhaven, en hen onder verwijzing naar boete- en sanctiebepalingen, instrueren inzake gegevensbescherming.
  2. Meer informatie over gegevensbescherming bij Jungheinrich is terug te vinden via de website jungheinrich.be .
  3. De trucks van Jungheinrich worden standaard uitgerust met een zogenaamde telematics box. Gedurende de werking van de truck genereert de box voortdurend telematicagegevens. Deze worden draadloos naar Jungheinrich doorgestuurd. De gegevens bestaan onder andere uit operationele data van de vorkheftruck (snelheid, positie, optillen, neerlaten, operationele status), de temperatuur van de individuele componenten van de vorkheftruck, de bedrijfsuren, foutenlogboek… Jungheinrich gebruikt deze telematicagegevens voor, a., het ontwerp van nieuwe huurmodellen, facturatiedoeleinden, technische ontwikkeling en diensten op afstand. Partijen stemmen in met het gebruik van de telematicagegevens door Jungheinrich of door derden waarmee Jungheinrich samenwerkt. In een afzonderlijke, schriftelijke overeenkomst kan, op verzoek van de Klant, de deactivering van de telematics box worden vastgelegd. Er is eveneens een afzonderlijke, schriftelijke overeenkomst vereist indien de Klant wenst dat Jungheinrich telematicagegevens verzamelt en verwerkt. De telematics box zoals hierboven omschreven verzamelt of verwerkt geen persoonlijke gegevens in de zin van de AVG, noch stuurt de telematics box dergelijke gegevens door naar Jungheinrich. Indien de Klant de telematicagegevens koppelt aan andere gegevens die een natuurlijke persoon direct of indirect identificeerbaar maken (bijvoorbeeld de bestuurder van een truck), dan is dit de uitsluitende verantwoordelijkheid van de Klant.

XVI.    Intellectuele eigendom en vertrouwelijkheid

  1. De Klant erkent dat Jungheinrich de exclusieve eigenaar blijft van alle intellectuele eigendomsrechten die betrekking hebben op de Goederen en/of Diensten en de naam en het logo waaronder zij door Jungheinrich verstrekt worden en verbindt er zich toe om hierop geen enkele aanspraak te maken.
  2. De Klant zal vertrouwelijke en bedrijfsinformatie alsook knowhow (waaronder door Jungheinrich aangeboden of overeengekomen prijzen, kortingen en/of specificaties) van Jungheinrich gedurende de overeenkomst en na beëindiging van de overeenkomst strikt vertrouwelijk houden en deze zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Jungheinrich niet aan derden bekendmaken, in welke vorm dan ook, en zal de bij de Klant van Jungheinrich bekende informatie enkel gebruiken ter uitvoering van de overeenkomst met Jungheinrich.

  1. De Klant mag geen Goederen, software of enig ander toebehoren dat zij ontvangt van Jungheinrich demonteren, decompileren of onderwerpen aan reverse engineering.

 

XVII.   Beëindiging

  1. In geval van niet-nakoming door de Klant van (één van) zijn verplichtingen onder de Overeenkomst, kan Jungheinrich te allen tijde zelf, op kosten van de Klant, alle beschermende maatregelen nemen die zij nodig acht nodig om de nalatigheid van de Klant te verhelpen.
  2. Jungheinrich is gerechtigd om de Overeenkomst middels een aangetekend schrijven van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling te beëindigen en desgevallend de teruggave van de geleverde Goederen te vorderen, onverminderd het recht op (aanvullende) schadevergoeding in hoofde van Jungheinrich:
    1. ingeval van faillissement, opening van procedure van gerechtelijke reorganisatie, vereffening of ernstige aantasting van de kredietwaardigheid van de Klant, welke er zich in voornoemde gevallen toe verbindt om Jungheinrich hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen;
    2. ingeval de Klant zijn betalingsverplichtingen niet naleeft;
    3. ingeval de Klant een tekortkoming begaat aan zijn verplichtingen onder de Overeenkomst, nadat de Klant door Jungheinrich schriftelijk in de gelegenheid is gesteld het niet-naleven binnen een periode van acht (8) dagen te herstellen en deze dat niet doet.
  3. De ontbinding zal alsdan ingaan op de eerste dag volgend op de datum van verzending van het aangetekend schrijven, waarin de ontbinding wordt vastgesteld.

 

XVIII. Aanvullende voorwaarden Jungheinrich Profishop en Jungheinrich Parts Online

  1. De online webshop Jungheinrich PROFISHOP en Jungheinrich Parts Online zijn toegankelijk via de volgende link https://www. jungheinrich-profishop.be respectievelijk https://www.parts. jungheinrich.be/ (hierna genoemd “Site”) van Jungheinrich. De Site is gecreëerd en wordt beheerd door Jungheinrich. De bepalingen van onderhavig artikel zijn aanvullend en/ of in afwijking van toepassing op de verkoop en levering van Goederen via de Site door Jungheinrich aan ondernemingen met leveringsadres in België en/of Luxemburg. De bepalingen van dit artikel hebben in geval van tegenstrijdigheden voorrang op de andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden.
  2. Het plaatsen van elke bestelling impliceert de aanvaarding van de Algemene Voorwaarden zonder voorbehoud. De aanvaarding door de Klant van de huidige Algemene Voorwaarden manifesteert zich, onder meer, door de gegevensinvoer in en de validatie van het elektronische bestelformulier dat ter beschikking wordt gesteld op de Site, zoals ingediend door de
  3. De verkoop en levering van de Goederen via Jungheinrich PROFISHOP en Jungheinrich Parts Online is uitsluitend voorbehouden aan professionele kopers (ondernemingen) met leveringsadres in België en/of Jungheinrich wijst er bijgevolg op dat zij geen overeenkomsten met consumenten in de zin van de wet sluit en dat er derhalve geen herroepingsrecht bestaat. De aanvaarding van retourzendingen behoort bijgevolg uitsluitend tot de discretie van Jungheinrich en de Klant kan hieraan geen rechten ontlenen.
  4. De Klant heeft de mogelijkheid om op de Site het gewenste Goed aan te De online bestelling kan slechts verwerkt worden als de Klant zich duidelijk en volledig heeft geïdentificeerd.
  5. Jungheinrich neemt bestellingen ook per e-mail in
  6. Overeenkomsten tussen de Klant en Jungheinrich komen

slechts tot stand indien en voor zover Jungheinrich een schriftelijke orderbevestiging van de bestelling aan het door de Klant opgegeven e-mailadres heeft verzonden met mededeling van het bestelnummer. De Klant dient in alle correspondentie met Jungheinrich minimaal het bestelnummer te vermelden.

  1. Direct bij levering dient de Klant de verpakking en Goederen zorgvuldig te controleren op beschadigingen en/of zichtbare gebreken. De Klant moet beschadigingen en/of zichtbare gebreken van de verpakking en/of de Goederen, door de bezorger op de vrachtbrief/leverbon (hierna “Verzenddocument”) laten Indien beschadigingen en/of zichtbare gebreken van de verpakking en/of de Goederen niet op het Verzenddocument zijn vermeld, kan de Klant hierop tegenover Jungheinrich geen beroep meer doen en zal Jungheinrich klachten dienaangaande niet meer in behandeling nemen.
  2. Behoudens andersluidende overeenkomst tussen Partijen zijn alle verschuldigde bedragen zonder enige korting en verrekening betaalbaar op het moment van bestelling.
  3. Betalingen gebeuren op de door Jungheinrich aangeboden elektronische betalingsmogelijkheden of via vooruitbetaling. Partijen kunnen eveneens overeenkomen dat de Klant op factuur kan Indien de Klant evenwel een nieuwe klant is bij Jungheinrich en/of dit na kredietcheck geweigerd wordt, behoudt Jungheinrich zich het recht voor een vooruitbetaling te eisen.
  4. In het uitzonderlijke geval dat een consument Goederen aankoopt via de online webshop Jungheinrich PROFISHOP, geldt een herroepingsrecht van veertien (14) De consument kan enkel het herroepingsrecht uitoefenen voor zover de Goederen volledig zijn en zich in dezelfde staat bevinden als dat de Goederen zich bevonden op moment van levering. Alle kosten verbonden aan het retourneren zijn ten laste van de consument. Jungheinrich zal de consument terugbetalen veertien (14) dagen nadat de goederen beschikbaar werden gesteld in de lokalen van Jungheinrich.

 

XIX.    Toepasselijk recht en jurisdictie

  1. Op de rechtsverhouding tussen Partijen, deze Algemene Voorwaarden en de overeenkomsten is het Belgisch recht van toepassing. Het Verdrag van de Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken (CISG [Convention of Contracts for the International Sales of Goods]

- Weens Koopverdrag) en de bepalingen van het internationaal privaatrecht blijven buiten toepassing voor zover toegestaan onder toepasselijk recht.

  1. Partijen streven ernaar eventuele meningsverschillen of geschillen in der minne op te lossen. In het geval dat dit niet mogelijk is, wordt overeengekomen dat de rechtbanken van Leuven exclusief bevoegd zullen zijn voor alle geschillen tussen de Klant en Jungheinrich.

 

XX.     Slotbepalingen

  1. Deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst tussen Partijen kan niet worden gewijzigd of aangepast, tenzij schriftelijk overeengekomen en ondertekend door Partijen.

De nietigheid van om het even welke bepaling van deze Algemene Voorwaarden zal geen enkele invloed hebben op de geldigheid van de overige bepalingen van deze voorwaarden en zal niet leiden tot de nietigheid van deze bepalingen. Partijen verbinden er zich toe de nietige clausule(s) te vervangen door een rechtsgeldige clausule, of clausules, die zal (zullen) overeenstemmen met de oorspronkelijke bedoeling van partijen en de geest van de overeenkomst, dan wel er zo dicht mogelijk   bij zal (zullen) aansluiten.

Hebt u vragen?